View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Så, produksjonen av falske dokumenter alene kan straffes med inntil to års fengsel jf. straffeloven §361, bokstav a, første ledd. Når de ulike kriteriene listes opp med 'eller' er det nok at ett av de er oppfylt. Skilles de med 'og' må alle være oppfylt. Egentlig ganske opplagt.
Vis hele sitatet...
Ser det gikk litt kjapt i svingene for meg her, du har såklart helt rett. Vilkåret for straff er oppfylt kun ved produksjon av forfalskede dokumenter. Dog finnes det lite, om noe (jeg har ikke funnet noe) rettspraksis som går på kun produksjon av forfalskede dokumenter. I alle dommer jeg har funnet (har jusstudent-tilgang på Lovdata.no) hvor § 182 / §361 (gammel/ny straffelov) er anvendt, handler det om bruk av falske dokumenter i en svindelsituasjon hvor tiltalen omfatter både bedrageri/underslag/utroskap etc. og dokumentfalsk.

Dette mener jeg er fordi påtalemyndigheten velger å tiltale vedkommende som blir tatt for slike svindelsaker både for svindelen som er begått og for dokfalsk uavhengig av om de faktisk har produsert/ettergjort dokumentene selv eller ei. Vilkåret for straff er naturligvis oppfylt med slik rettsanvendelse. Min oppfatning er at den som jobber i kulissene og som kun lager dokumentene og ikke bruker dem lett vil kunne slippe unna en straffeforfølgelse ved å ikke ha noe med selve anvendelsen av dokumentene å gjøre.