View Single Post
Litt ot, men still: Syv etter at jeg mistet jobben ble jeg ufør hos nav. Jeg hadde da ikke vært i arbeid i mellomtiden. Ca et halvt år etter at jeg fikk søknaden godkjent fra NAV, begynner jeg å tenke på at jeg kanskje hadde uføreforsikring hos tidligere arbeisgiver. Jeg jobbet i SpareBank 1 frem til 2009. Litt tilfeldig skrev jeg på uføresøknaden at uføretidspunktet burde settes til april 2009 da jeg var ansatt i SB1 og at siden jeg ikke hadde vært i noe lønnet arbeid siden vil det være riktig uføretidspunkt. Dette gikk NAV med på uten noe mer spm og jeg fikk et bra utgangspunkt ift uføretrygdens størrelse. I tillegg skulle det vise seg at jeg hadde to gyldige forsikringer på uføretidspunktet. Den ene var uførepensjon og den andre var uførekapital. Uførepenson ble innvilget relativt raskt, men uførekapitalen var et slit. Jeg fikk avslag under henvisning til vilkårsteksten (gjelder ikke ved bruk av narkotiske stoffer). Det selskapet hengte seg opp i, var at det på legeerklæringen som fulgt søknaden, står det narkotikamisbruk som hoveddiagnose. Etter litt frem og tilbake kunne min lege informerer om at det av eller annen grunn er slik at det hn skriver opp sist av diagnoser, kommer som hoveddiagnose og de andre som tilleggsdiagnoser. I dette tilfellet ble det helt feil og hadde det ike vært for at jeg har jobbet med forsikring og hadde bra dialog med min lege, ville jeg aldri kommet i mål på denne. Men til slutt ga de seg og jeg fikk, 2,2mill +300k i renter utbetalt.