View Single Post
Sitat av Vekst Vis innlegg
Hva forventer egentlig folk skal skje om vi ikke deltar i EU? Om vi ikke deltok i et av verdens største unioner rett ved siden av oss? Hvordan hadde det engang sett ut?

Tenker folk at:
  • Vi ikke hadde solgt strøm til naboene våre når de betalte det tidobbelte?
  • Vi hadde klart oss bedre om vi isolerte oss og flyttet produksjon innenlands?
  • Vi hadde sluttet å kjøpe fra utlandet, men fortsatt solgt dit (på gode premisser)?

Mye av kritikken rettet mot EU er bedre rettet mot kapitalismen™. Og der er EU den eneste aktøren i verden som har vist en ørliten gran av vilje til å håndtere det verste av det. GDPR, DSA og DMA innen tech og utallig annet innen mat, medisin, forurensing, naturvern osv. osv. Langt unna bra nok (men helt ærlig, bedre enn de fleste andre på det meste).

Jeg tror ikke Europa eller Norge hadde vært like bra uten å samarbeide tett med naboene våre. Og jeg tror tidene vi er på vei inn i gjør det enda viktigere å samarbeide.

Jeg aksepterer at det leder til at man må bytte fra seg noe, men jeg er sikker på at vi får mye tilbake fra det samarbeidet slik det står i dag.

Jeg er forøvrig nei til EU, men ja til videre tett samarbeid med EØS.
Vis hele sitatet...
Jeg tror egentlig ikke de fleste som er imot EU egentlig vet hva man får og hva man mister. Når altfor mye av det som brukes av argument er ting som at vi selger oss til EU og annet vissvass som ikke stemmer med virkeligheten, så peker det mot at det egentlig ikke er så ille som motstanderne vil ha det til. Det er nok heller ikke så bra som mange på ja-siden vil ha det til.
Men det høres iallefall som om du vet hva du snakker om.

Jeg tror iallefall at det å bestille ting fra utlandet ville vært enklere, på den måten at det ikke ville gått nesten 14 dager fra man bestilte noe fra en svensk nettbutikk til det lå i postkassen.
Sist endret av einsteindragon; 12. februar 2024 kl. 01:05.