View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hadde jeg ment kamphelikopter hadde jeg skrevet det. Med bevæpnet politihelikopter mente jeg helikopter med noen som var i stand til å skyte ut av det.
Riktig, og dette jo hele forbanna problemet.
Vis hele sitatet...
Jamen da er vi jo på samme linje. Politiet hadde og har ingen instruks på at det er godkjent å skyte ut av et helikopter med et tjenestevåpen. Jeg bare måtte skrive til uaxed at skarpskytter i et helikopter ikke er dagligdags.

Jeg kan vel faktisk strekke meg langt nok til å si at ja, jeg stoler på politiet i Norge. Men det er bare det at jeg synes ikke mange nok av dem virker særlig dyktige. Både de på høyere nivåene og de på lavere.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Politiet har i den siste tiden vært ute og ønsket å være bevæpnet på jobb. Jeg er imot dette, og mener at en kjapp titt på skadestatistikken for vådeskudd av Sveriges politi burde være motargument godt nok. Litt mer interessant, når jeg leste den saken fikk jeg en litt uggen følelse. Etter litt refleksjon har jeg kommet til en slutning som jeg ikke liker.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke lest statistikken du nevner, men jeg synes ikke det er et bra nok argument. Politiet i Sverige har jo ikke blitt avvæpnet selv om de kanskje har mange vådeskudd. Sverige har jo hatt flere ran og lignende hendelser der tyngre våpen er involvert enn i Norge. Men som vi ser i de siste tiårene er det jo fler og fler utenlandske organiserte kriminelle som har dratt med seg tyngre våpen inn i Skandinavia enn før. Det var jo en sak i Sverige for en stund siden der de kom over en ungdom med en ak-47 liggende på rommet.

Selv om jeg synes det ikke er en ønsket utvikling at politiet i Norge skal bære våpen hele tiden, synes jeg realiteten har innhentet oss for lenge siden. Tror ikke politimennene i Stavanger var særlig høye i hatten når de så hva pakket kom drassende på.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er derimot velkjent at man må passe på i trafikken, fordi plutselig er det en sivil politibil som tar deg. Ofte kjører han litt under trafikkgrensen og tar deg når du kjører forbi.. eller så legger han seg rett bak deg så du gasser opp fordi han ligger for nærme.
Vis hele sitatet...
Akuratt dette har jeg sett en god del på forumet hevde. At sivilpoliti "tvinger" en sjafør opp i ulovlig høy fart. Og jeg synes det høres mest ut som enkelte brukere mangler litt selvinnsikt og smører litt tykt på når de forstår at de må ut med noen lapper.
Så denne hadde jeg gjerne sett at du dokumenterte med en konkret sak.
Selvfølgelig skal jeg ikke nekte deg å ikke stole på politiet. Jeg sier bare at en sak som denne blir litt latterlig å beskylde politiet for hvis man ikke har konkrete bevis.

Jeg er enig i mye av hva du skriver og som jeg nevnte tidligere. Jeg stoler på politiet som institusjon, men jeg synes det virker som mange ikke er veldig dyktige i hva de gjør.