View Single Post
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Leste du hvor konkret jeg svarte på noe auxed skrev ? Han skrev ikke bevæpnet politihelikopter, han skrev skarpskytter i et helikopter.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg ment kamphelikopter hadde jeg skrevet det. Med bevæpnet politihelikopter mente jeg helikopter med noen som var i stand til å skyte ut av det.

Det aller meste av skudd som avfyres i kampsituasjoner avfyres på lykke og fromme, og har som primærhensikt og forhindre motparten å få tid til å sikte seg inn. Hvorvidt de faktisk hadde klart å drepe noen er som sagt rimelig irrelevant.

Og en slik improvisert løsning, med en bevæpnet politimann i et helikopter hadde nok ikke tatt få timer å få godkjent.
Vis hele sitatet...
Riktig, og dette jo hele forbanna problemet. Å få helikopteret i lufta fort som fanden burde være uproblematisk. Hvor nærme de får gå og hva de får gjøre er jeg helt enig i er en veldig vanskelig avgjørelse.. jeg hadde overhodet ikke kritisert politiet hvis de hadde helikopter i lufta, men ga dem beskjed om å holde seg 1 km unna utøya. Som du også sier, når man har en eller flere velforberedte gjerningsmenn er det helt naturlig å mistenke tyngre våpen, og helikopter er lette mål.

Det er derimot ingen unnskyldning for å ikke få helikopteret opp i lufta. Den er nemlig rimelig åpenbart, fordi det er absolutt ingen nedside eller ulemper med å ha det tilgjengelig... så får man heller ta beslutningene om operasjonsparametrene når man har mer informasjon.