View Single Post
Vel det er jo lett for oss å stå utenfor å dømme i retrospekt. Regjeringen jobber jo med pandimien både her og nå og fremover i tid. Totalt sett så skal de nå få ros for det de har klart å få til, selv om de er en gjeng bedrevitende høyrefolk der mange har minst 3 navn pluss jr. eller sr. Og er født på den aller tykkeste av de grønne grenene med sølvskjea plantet riktig så godt opp i rattatta.

Det med å kutte i beredskap er ikke denne regjeringen den eneste som har gjort. Andre har gjort det før dem. Så en skulle jo tro at det var mulig å lære av historien. Men det ser ut til å være vanskelig. Det er jo så enkelt å slashe i beredskap når skattelettene krever reduksjon på andre områder. Og jeg kan faktisk til en viss grad har forståelse for at de valgte å gjøre det. En verdensomspennende pandemi som forandrer hele verden var det vel ingen som egentlig hadde særlig tro på? Ikke i forkant av dette, ikke for 4 år siden. Eller før det. Det vi står i nå, det var jo utenkelig, og de eneste som kanskje så får seg noe slikt var jo disse dommedagsprepperne som er klar til å møte alt fra pandemi til dommedag.

Men jeg har null forståelse for at ikke regjeringen straks pandemien viste hvilke kraftige virkemidler som måtte taes i bruk, at ikke regjeringen straks økte rammene til beredskap og jeg er også kritisk til at regjeringen ikke har villet skalere opp testing og sekvensiering framfor å klappe seg selv på brystet å si at "vi er jo blant de beste i verden på dette".

Vi viste allerede i vår at så ille som ting føltes i vår, så ville alt bli ennå værre før coronaviruset er historie. Så hvorfor jobbet de ikke fram en bedre plan? Og hvorfor var hele regjeringen og alle deres rådgivere i julemodus i minst seks uker? Den pressekonferansen 4 januar var jo direkte patetisk. Klokken 18 på kvelden før studiestart ba hun studentene om å bli på juleferie? Hva med å sagt det kanskje alt før nyttår? Eller i det minste sendt ut en pressemelding om regjeringen ikke klarte å nyktre opp etter jul og nyttår før sent søndagskveld?

Det kommer også endel kritikk rundt koronastøtten nå. Raus som jeg er, så tenker jeg at da nedstengningen kom var det viktig å treffe bredt veldig raskt. Men at man lar støtteordning 1.0 få stå året ut uten nevneverdige revisjoner har jeg liten til ingen forståelse for. Det var godt kjent og synliggjort alt i sommer at støtteordningen ikke traff bredt nok. Når regjeringen ikke reagerer da, så er det en feig unnfallenhet, eller at de ikke ønsket risikoen for å måtte betale ut mere støttepenger. Det er det faktisk endel som lider under nå. Både folk som mistet jobben sin og bedrifter som har måtte legge ned fordi de ikke fikk støtte. Noen av bedriftene gikk konkurs, og flere av disse der hadde bedriftseier personlig stilt garantier som har ført til de nå sitter uten både hus og hjem og er uten jobb. For noe de ikke er ansvarlig for. Det må kjennes helvetes bittert.
Sist endret av _abc_; 4. februar 2021 kl. 18:20.