View Single Post
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ingen av Noruegamedicina sine forslag er korrekt, bortsett fra at
det definitivt ikke er fleinsopp og kan kastes.

For ordens skyld - veldig mange sopparter krever mer informasjon
enn bare bilder for å bestemmes riktig. Andre fora med riktig
kompetanse anbefales for det.
Vis hele sitatet...
Er med på den, derfor jeg trakk tilbake mitt første forslag, og sa det "mulig" var den neste jeg la bilde til... Forstår jo at denne tråden ikke handler om å identifisere andre sopper enn spiss fleinsopp, men pga de omstendighetene feilplukking kan føre til, vil jeg si dette er et veldig svært interessant felt som det må være lov å diskutere på sidelinja. Her er en annen som ligner på de spisse soppene til Bananfluefanger: http://www.biologforeningen.org/enbi...TOPIC_ID=23612 men som du sier, det kreves mer info, og jeg vil si skarpere nærbilder for å være enda mer sikker. Samt hvor langt inn i tørkeprosessen soppen er, da det ikke bare er spiss fleinsopp som forandrer farge / lyshet fra den er fuktig til den er overflatetørr eller knusktørr. Selv har jeg plukka sopp i mange år, og det er faktisk fremdeles en sjelden gang jeg kommer over en eller annen som faktisk er så himla lik fleinen at jeg er på grensa til å vurdere å plukke den med, men usikre sopp tar jeg aldri med, om enn kun for å identifisere de, i en annen plukkepose enn fleinposen. Har vært borti sitronkragesopp som har spissen og ligner helt vanvittig på et perfekt eksemplar av flein, men så kjenner jeg at stilken er seig, og da ser jeg selvfølgelig at "sporeparaplyen" er helt flat inni soppen, og ikke går oppover mot toppen sånn det skal se ut i en spiss fleinsopp. Det er også en annen art som vokser fra eldre kukaker, men det er også noen få kjennetegn som kan skille den fra fleinen, men har ikke sett at så mange har plukka den sorten her i tråden. Kan godt finne et bilde jeg selv har tatt hvis det er interesse for det.