View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Problemet her er at han er ganske ute i natta mentalt om dagen, og nekter å slutte. Han føler at hasj er det eneste som gir han mening i livet osv. Samtidig mener han at han kan slutte på dagen om han får den hjelpen han krever av helsevesenet.

Takk for utdypende svar
Vis hele sitatet...
Hva mener du med ute i natta? Vet ikke om du er kjent med dette, men hasj er kjent for å kunne dra frem psykoser eller til og med schizofreni hos mennesker som har dette latent i seg. For hvis det er det du mener, så kommer dette med samtykkekompetanse inn i bildet sånn at de lettere kan bruke tvang.

Og jeg har også alltid stått på den om at hvis jeg bare får innleggelse, så er det enkelt for meg å kutte ut rusen. Men disse menneskene som jobber på disse områdene har tydeligvis en oppfatning av at alle rusavhengige er så avhengige at det er bortimot umulig å legge vekk sin avhengighet. Jeg har jo prøvd å forklare de mange ganger at det er de færreste rusavhengige som har økonomi og tilgang til å ruse seg 24/7 året rundt, men dette hører de heller ikke på. Selv mener jeg at rusavhengige stort sett er mestre i å slutte å ruse seg, da det skjer til stadighet hos de fleste at de bare må slutte, enten i kortere eller lengre perioder.

Men det er lite vits i å prøve å diskutere med disse høyskole- og universitets utdannede menneskene, for de vet tydeligvis dette bedre enn meg. Så man blir nok pent nødt til å tilpasse seg systemet og reglene som er satt, om man ønsker å få hjelp. Sist jeg var innlagt hos Blåkors så pratet jeg jo med de på telefonen, og dette er altså mennesker med mange års erfaring i rusomsorgen, og når jeg forklarte at jeg ikke trengte avrusning så lurte de på hvordan i all verden jeg hadde klart å slutte på egen hånd. Og svaret er jo enkelt; jeg fikk rett og slett lyst til å være rusfri. Jeg hadde blodforgiftning 3 ganger på en uke, så jeg ble drittlei av å holde på sånn. Da var jeg rusfri i 3-4 måneder, og det var skikkelig enkelt også.
Sist endret av tasmus82; 17. mars 2023 kl. 18:10.