View Single Post
Nå har jeg blandet sammen "brygget".

Jeg leste et sted at gjæren ikke liker enzymene i appelsinjuicen, og at man kan oppløse enzymene en del ved koking, så jeg kokte all juicen før den havnet i kanna.

Deretter så kokte jeg ca 8 liter med vann sammen med 2 kilo sukker og pælmet oppi.

Deretter kokte jeg en neve rosiner sammen med litt vann og tilsatte kraften som gjærnæring (så en kar gjorde dette på youtube).

Deretter helte jeg oppi hetvinsgjær fra Europris, temp ca 18 grader, men satte kanna i et varmere rom nå.

Da jeg løftet kanna så surklet litt av vannet i vannlåsen seg ned i brygget. Dette var jo kaldt vann rett fra springen, og jeg er litt bekymret for uhumskheter, men ikke mye. Amatørfeil, jeg burde ventet med å sette nedi vannlåsen til slutt.

Det som jeg er mest bekymret for nå er hvis gjæringen og produksjon av CO2 skal bli så voldsom at det overvelder vannlåsen og alt vannet bare spruter ut. Burde jeg bare ha et løst lokk på i første omgang til gjæringsprosessen har begynt å stabilisere seg? Akkurat nå er det helt rolig, men er bare 15 min siden jeg hadde oppi gjæren. Skal prøve å følge med så godt jeg kan.
Sist endret av Messias; 15. februar 2023 kl. 00:39.