View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Abstinenser etter full stopp på opiatbruk over tid, er vanskelig å komme unna. Etter mine erfaringer er Norspan, eller tilsvarende, den klart beste løsningen.

Plasteret finnes som sagt i forskjellige styrker, som gjør det lett å trappe ned. Minste styrke er 5mg, som betyr totalt 5mg buprenorfin i plasteret. Plasteret frisetter 5mikrogram i timen, jevnt over 7 dager. Det betyr at det er mye virkestoff igjen i plasteret etter 7 dager. Plasteret kan også plaseres forskjellige plasser på kroppen for mer eller mindre frigjøring av virkestoff. Eksempelvis øvre del av ryggen frigjør opptil 25 prosent mer, og leggene betydelig mindre.Minste styrke plaster er ikke vanskelig å seponere med god viljestyrke, men det er jo individuelt. Trenger man ytterligere støtte er Temgesic et godt valg. Da kan man trappe ytterligere ned over tid. Som smertepasient bør Norspan la seg forskrive etter god dialog med lege, men dette er sterke medikamenter som man bør ha respekt for.

Som alltid så er fysisk aktivitet viktig hvis man kan. Godt både for fysisk og psykisk helse. Multivitaminer er bra sammen med sunn og variert kost. Jeg drikker tran, en klunk olivenolje, noen få mandler og tar multivitaminer med ekstra D-vitaminer og magnesium. Dette gjør at ledd og muskler og hele kroppen får gode vilkår. Naproxen er godt for eventuelt muskelverk. Mye lengre halveringstid enn Paracet.

RLS opplever de fleste etter seponering. En infrarød lampe hjelper godt for dette.

Lyrica hjelper svært godt på opiatabstinenser, men jeg vil egentlig ikke anbefale det, da det fort kan ende i annen avhengighet. Kontrollert bruk over en ukes tid er nok. En liten eske Sobril kan være godt å ha i bakhånd for de mørkeste dagene, men også her bør man ha god kontroll og respekt for medikamentet.

Imodium hjelper svært godt på den løse magen som oppstår hos de fleste. I større doser tar det også brodden av de andre fysiske symptomene.

Paralgin forte kan du kjøre på HVIS det er fast bruk. Samme med Norspan, men du kan ikke kjøre de første dagene etter oppstart eller opptrapping. Hør med legen før du gjør dette.