View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som @krystallkongen ville jeg også brukt buprenorfin, men heller i form av plaster, som eksempelvis Norspan. Norspan fåes i flere styrker, og det kan også benyttes flere enn et plaster om nødvendig. Fordelen med plaster er jevn serumkonsentrasjonen hele døgnet, i de syv dager plasteret skal sitte på. Norspan er godt egnet til å trappe ned på opiater, og fjerner russuget fullstendig etter min erfaring. Noe bivirkninger er det, slik som andre opiater, men nattesvette er nok mest plagsomt. For meg hjelper antihistaminer bra mot svette, og også for bedre søvn.

Hør med legen om det kan være aktuelt.
Vis hele sitatet...
Plaster er et veldig godt forslag, jeg er bare ikke særlig bevisst på at det faktisk er et alternativ :/

Når du sier det husker jeg en bruker som var/er smertepasient og som la ut et innlegg her for ikke lenge siden som brukte blant annet Norspan-plaster.

Poenget, TS, er at det er visse egenskaper man vil ha i en medisin man skal bruke til å trappe ned og bli medisinfri:

- Lang halveringstid, så pasient er stabil og ikke føler på ubehagelige svingninger i blodkonsentrasjonen.
Det kan enkelt føre til sprekk.

- Minst mulig rusgivende effekt, da rus og rusfølelse er noe man skal avvennes. Der er Buprenorfin et langt bedre alternativ enn de fleste andre Opiater og Opioider, så lenge doseringen ikke blir for høy.
Dette er på grunn av noen egenskaper Buprenorfin har (eller rettere sagt, ikke har?) ifht. andre Opiater og Opioider når det kommer til nevrokjemi og interaksjonen mellom Buprenorfin og Opioidreseptorene i kroppen vår.

- Om mulig, en rutine rundt når medisinen blir tatt (faste tidspunkter), men aller helst skal man ikke gjøre noe som minner om rusatferd i det hele tatt. Så plaster kan være en fordel i forhold til å poppe piller på dette punktet
Spesielt om det stemmer at man kan ha dem på i en uke av gangen!

Om noen andre har noen andre forslag enn Buprenorfin, rop ut. Gjerne forklar hvorfor

Jeg er personlig veldig interessert i Opiatavhengighet og nedtrapping av Opiater/Opioider, spesielt når man nærmer seg 0 i dose.

Dette fordi jeg har vært i denne situasjonen et par ganger selv, men alltid med Buprenorfin, og jeg har alltid brukt Buprenorfin til å trappe helt av.
Også fordi jeg har kjente i lignende situasjoner.

Takk for tips mot svette Anonym, det vil TS sannsynligvis sette pris på

Noen andre ting/tilskudd/aktiviteter som demper ubehaget man opplever gjennom abstinenser, i din erfaring?
Sist endret av krystallkongen; 6. januar 2023 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.