View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Jo, så sterk i troen er folk. Bare se på hva folk gjør i ulike religioners navn. Man binder seg til masten, og jo mer utanfor allfarvei man kommer jo mer umulig føles det vel å hoppe av. Uansett hva man må ofre. Du har ikke råd til en sprekk i troen når du har satt deg i den situasjonen.
Vis hele sitatet...
Nja, vet ikke om jeg er helt enig i sammenligningen. De fleste religionssituasjoner kan vel alltids tolkes frem og tilbake, og man kan stort sett skylde på uenighet og andre forskjelligheter. Jeg kommer hvertfall ikke på så mange situasjoner hvor religiøs tro blir like solid tilbakebevist som MR-bilder som utvilsomt viser at svulstene vokser som et helvete. Vitenskapen har jo selvfølgelig motbevist et par religiøse teorier som skapelsen osv, men det er jo ikke noe «folk gjør i ulike religioners navn». Har du noen eksempler?

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror ikke det er avskrekkende på andre heller. Det er ikke som om det ikke allerede finnes dokumentasjon på hva som virker og ikke virker mot lymfekreft. Informasjon, logikk, beviser og argumenter biter ikke på sånne som Tarjei. Det handler ikke om objektiv sannhet for dem, men om hva de vil at skal være sant. De finner alltid noe som forsvarer det.
Vis hele sitatet...
Det finnes absolutt mer enn nok informasjon som viser at denne fremgangsmåten kommer til å koste Tarjei livet, men det er ikke sikkert denne informasjonen nødvendigvis når like langt, og hardt, som å se en som deler din ideologi dø. De aller, aller fleste har jo for lengst skjønt at moderne medisin er den beste sjansen man har til å takle kreft, men av de som ennå ikke har skjønt det, så vil jeg ikke utelukke at noen kan få seg en vekker her.