View Single Post
Hei igjen, og takk for sist Nå tenkte jeg å komme med en liten oppdatering, og jeg må på forhånd advare mot at jeg kanskje har gjort en tabbe eller fire underveis som i verste fall har ødelagt vinen.

Jeg er jo helt newbie på dette, og dette er min første batch, så jeg har dessverre ikke tenkt over forskjellen når det har blitt sagt at utstyret skal være rent, og sterilisert/sanitert. Jeg har med andre ord brukt for eksempel rørepinne som har vært i oppvaskemaskinen, og jeg har for eksempel gjerne bare skylt alkometeret i vann hvis jeg skulle bruke det en gang til en dag eller to etter at jeg brukte det forrige gang. Kanskje jeg vasket det litt med vann og zalo, og skylte veldig, men noe sier meg at jeg har brent meg uansett? MadamFreulein: Har du noen av dine gylne råd?

Til forsvar vil jeg si at jeg ytterst sjeldent har åpnet dunken, og den står fremdeles på sitt "andre stadie", så det gjenstår fremdeles å få den over på den siste dunken, med hevert. Den har stått på sitt andre stadie siden 02 juli, så dette er lenge. Det er litt grums i bunnen, og dette skal fjernes nå ved siste overføring til ny dunk. Vinen er med andre ord ferdig når jeg nå endelig får den over på den siste dunken. Men denne gangen skal jeg sanitere og rengjøre på skikkelig vis. Det ser så enkelt ut på måten de gjør det på youtube, men jeg synes det virker å gå litt kjapt i svingene når de rengjør og skyller, så jeg må innrømme at tanken har slått meg om at jeg ikke har lyst på noen skumle kjemikalier oppi vinen, hvis de ikke skyller den bedre enn som så. De hiver liksom bare oppi rengjøringsmiddelet, rister noen ganger, og hiver oppi noe vann for å skylle, og rister på nytt, og hevder at den er klar til bruk. Er dette virkelig innafor?

Til slurt vil jeg bare si at jeg har en kompis som driver med hurtigvin-brygging, og jeg NEKTER å tro at han er nøye på sånne ting som jeg nevner over. Men gjett om vinen hans smeller.

Har jeg brygget 23 liter eddik her eller?

Til slutt: Jeg er nødt å få forflyttet vinen, og budsjett og plass er det dårlig med nå. Jeg har avtalt med noen kompiser å få oppbevare noen 5-liters dunker her og der, og lurer derfor på om vinen holder seg i noen år, dersom jeg tapper dem over på 5-liters dunker fra Europris. Jeg tenker da på sånne type dunker som de for eksempel selger fruktsaft eller fruktkonsentrater i. Funker disse i noen år, når jeg ikke har tid, plass eller mulighet til å skaffe glassflasker?

Jeg vet at dette er litt nødløsninger, og håper inderlig på gode svar. De er meg gull verdt.

Ha en fin helg

Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Freebird, tipset med å bruke munnen til å suge ut kommer direkte fra en kar som har brygget vin i godt over 20 år og har skrevet boka om hjemmebrygging av vin. Enig med deg at det er en risiko involvert og bruker selv pumpehevert. Når det gjelder grums i bunnen, på vin blir det gjerne det etter både en og tre omstikkinger da det fortsatt er en del gjær i spenning, særlig hvis man ikke bruker gjærstans. Cidergjær har en lavere alkoholtoleranse og vil derfor gjerne dø fortere og dermed synke til bunnen fortere.

Bobbyy35, har stått der selv ett par ganger, er ganske underholdende i ettertid

Hadde faktisk samme problemet med mostvekten, og mye derfor jeg droppa å bruke det og nå går etter smak. Jukser litt og har alt sukkeret som skal i med en gang, og justerer heller etter smak nå det er ferdig. Tror europrisgjæret går til rundt 16, så du har en vin på mellom 9 og 16% Ja, det er vinlinja som sier hvor på skalaen den er^^

Du skal så absolutt burke gjærlåsen, ja. Hovedgrunnen til at man ikke vil ha kullsyre på en vanlig vinflaske med vinkork er at trykket vil dytte korken ut over tid. Sparkling vin lages med at man flasker før gjæret dør og tilsetter små mengder sukker i hver flaske, men disse flaskene og korkene er spesiallagd for å tåle trykket. De fleste har en sikring av ståltråd.

Pose to ser ut til å være gjærstans, ja. Kieselsolen er et stoff som binder seg til gjøret og får det til bunn, klarningsmiddel som det også kalles.

Vinen burde oppbevares på dunken så lenge som mulig. Så lenge det er vann i gjærlåsen er det ingen risiko for at den blir dårlig, bare bedre Vin modnes best i kvantum, når den er flasket vil den begynne å tape seg etter ca et år. Ikke bli dårlig eller udrikkelig, bare ikke på topp.

Og det er definitivt vin du har laget, på engelsk kalles fruktviner for country wines, noe jeg syns høres nydelig dekadent ut
Hadde ikke hatt noe problem med å smake på den, nei. Man merker det ganske kjapt om vin blir dårlig
Syns dette høres bra ut, men håper du tar deg tia til å anskaffe glassflasker og ordentlig kork og korker, da brusflasker som har blitt åpnet ikke er tette nok og vinen vil oksidere på noen uker.

Bobler godt i blåbæra nå
Vis hele sitatet...
Hallo frøken Jeg er litt usikker på hvordan jeg "tagger" deg, så dette var min rare løsning. Jeg lurte på om du kunne ta en titt på mitt potensielt sett katastrofale siste innlegg, hehe. Setter pris på din kunnskap og måte å lære fra deg, så jeg tror nok jeg skylder deg noen liter vin etter all hjelpen du har kommet med. Hvis du tør å smake da, hehe. Problemet er at jeg kanskje har laget eddik.
Sist endret av Bobbyy35; 13. november 2020 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.