View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Fenriz Vis innlegg
Er litt ironisk at du bruker ordet white privelege egentlig paradokset som ligger i dette synet: å være hvit er på en eller annen måte å være medskyldig i et dypt rasistisk tyranni.

Så hvis jeg godtar forutsetningen om white privelege, må jeg også akseptere at jeg bare moralsk "tar feil" på en eller annen måte på grunn av hudfargen jeg ble født med. Hørtes ganske rasistisk ut
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det, og du må ikke det, og du gjør ikke det - og det er for å si det diplomatisk en fundamental og grov misforståelse av hva hele greia dreier seg om.

Hvis jeg dropper diplomatikken til fordel for treffsikkerhet, er påstanden komplett fette ignorant.

Vi som "hvite" er ikke automatisk/nødvendigvis mer rasistiske enn noen andre (det er imidlertid et lite tankekors at folk gjerne kan få for seg å forsvare en del urettferdigheter som selv gagner dem, uansett hva det er snakk om rent konkret), men ethvert samfunn er automatisk forutintatt på en eller annen måte, på omtrent alle områder. Vis meg det motsatte, så kan jeg enten gi deg en eller annen pris, eller selge deg ei bro.
Det er derimot et helt innlysende og uomtvistelig faktum at hvite, hvite menn, osv., slipper unna en hel del profilering og fordommer. At det eksisterer fordommer mot hvite, hvite menn, osv. er på ingen måte et motargument eller engang relevant.

Samme hva man velger å mene, er det totalt innlysende at noen grupper har et mye større volum av assosierte fordommer, og en mye større andel av disse som er negativ, enn andre grupper. De som vil ha deg til å fokusere på fordommer mot de av oss som er relativt privilegerte, har svært ofte en eller annen baktanke med det. Enda så fryktelig forferdelig det kan være å være hvit mann og gjenstand for alle disse SJW-feminist-antihvit-kulturmarxist-whatever-fordommene og alskens (tildels imaginær og/eller feilattribuert) stigmatisering, kan jeg praktisk talt garantere deg at de fleste alternativene er verre. Vi har i det minste en jævlig stor fordel i f.eks. jobbmarkedet, boligmarkedet, og å-ikke-bli-skutt-i-trynet-av-politiet-markedet.