View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Pi det er vel todelt det jeg tenkte. Jeg kommenterte baneheia siden den dommer er så merkelig. Jeg er ikke jurist så jeg vet ikke hva som utløste kortere straff og null sikring for den som beviselig var skyldig. Jeg håper vi ikke ser flere slike dommer.
Vis hele sitatet...
Dette husker jeg ikke helt, men måtte du ikke ha det man kalte "varig svekkede sjelsevner" eller noe for å få sikring? Hva nå det egentlig innebar. Tror det var noen psykologiske ting du måtte oppfylle i alle fall. Forvaring er det jo tilregnelige mennesker som får, andre kan få tvungen behandling eller omsorg.


Åpner lovens strengeste for at alle i praksis kan bli løslatt etter 2/3 soning? Så lenge de ikke blir fysiske under soning?
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke, når det er en forvaringsdom, men vet det har vært diskutert.

Og hvor lenge vil det bli benyttet forvaring?
Vis hele sitatet...
Hva mener du, i det enkelte tilfelle? Den kan fornyes når den går ut. Eller du kan overføres til vanlig fengsel om forvaringsvilkårene ikke er tilstede men du ikke har sonet ferdig.


For en helt vanlig fyr er jussen vanskelig å få grep om. Feks Nokas ranet. Der ble det vel delt ut 19 år dom som strengeste. Grov sak. Men så var det faktisk politiet som initierte skuddvekslingen. Politiet løsnet skudd først. I min verden formildende da politiet burde hatt bedre vurderingsevne når det ankommer stedet og blir klar over omfanget, hvor tunge våpen som ble brukt etc. Det var tross alt et væpnet ran som gikk galt. Grovt nok i seg selv og det påfører andre mennesker traumer og lidelser. Men strengere dom for ran en for å voldta og drepe to småjenter? Hvordan er det mulig?
Vis hele sitatet...
Forvaring i NOKAS-tilfellet gikk vel på at det var organisert kriminalitet. Det er som sagt samfunnets sikkerhet mtp gjentakelse som er grunnen til forvaring, ikke hvor alvorlig det du gjorde var. Det har man vanlig fengselsstraff til. Så kan du jo mene at den burde være lenger enn maks 21 år, eller at strafferammen for ulike typer kriminalitet burde vært annerledes. Men det har egentlig ikke med forvaring å gjøre.
Sist endret av *pi; 6. desember 2019 kl. 13:21.