View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ta for eksempel denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=299750

Som jeg fant i denne tråden. Mannen fikk 1 år og 7 måneder i fengsel for å ha utført 100 overgrep mot sin egen sønn iløpet av 3 år! Selv om han også var blitt dømt to ganger tidligere for seksuelle overgrep mot barn.
Vis hele sitatet...
Seksuelle overgrep mot barn har lenge vært en strafferettslig verkebyll. Som Slashdot påpeker, så er straffenivået her generelt ganske OK. Problemet er skjevhetene mellom seksuelle overgrep og f.eks. økonomisk kriminalitet, som fører til at du soner lengre for å svindle staten for penger enn å forgripe deg på barn. Saken du linker til er dessuten litt spesiell, i tråd med norsk rettspraksis får mannen mildere straff rett og slett fordi det har vært systemsvikt. Uten å ha lest mer om saken, virker det også som om det er andre formildende punkter. Vi har jo andre saker også, der overgriperen ikke har sluppet like lett unna.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Fengsel bør ikke være et rehabiliteringssenter for personer som gjør noe "gale", fengsel bør være et sted der kriminelle straffes! De burde isåfall først tatt straffen sin i fengsel, og deretter komme på et skikkelig rehabiliteringssenter.

Og det med at vi "sparer" ressurser på ha forbrytere inne minst mulig er ikke relevant etter min mening. Det er viktigere å "beskytte" folket mot kriminelle enn å spare noen kroner i året på å slippe de ut tidligere.
Vis hele sitatet...
Jeg håper og tror du vil skifte mening hvis du leser litt faglitteratur om straff, det kommer ganske tydelig frem at rehabilitering er essensielt for å unngå gjengangere og hardere kriminelle. Det er svært få som på et helt objektivt plan er uhelbredelige. Du bør i det minste ta en titt på «Straff som virker», der kan du se at regjeringen har skjønt at tryggere samfunn og mindre kriminalitet ikke henger sammen med hardere straffereaksjoner.

Når det kommer til fengsel og bruk av ressurser, bør vi først og fremst bruke ressurser på å unngå at folk havner der i utgangspunktet. Det er hvertfall mer matnyttig enn å skulle holde folk på brød og vann resten av livet.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Da ønsker jeg å legge til at de som trenger rehabilitering får dette enten som et soningsalternativ eller under soning. Dette gjelder alt fra sinnemestring, rusmestring, psykisk oppfølging osv.

Det er også store tiltak for å få folk i jobb gjennom flere kurs i tillegg til at den domfelte kan søke om å gradvis begynne å jobbe mens han/hun er i siste del av soningen.
Vis hele sitatet...
Det du skriver er sånn det ideelt sett fungerer. Dessverre er det alt for mange som faller utenfor disse oppleggene allikevel, av ymse grunner. Fengselsvesenet må bli bedre på å ta tak i disse stakkarene som blir bura inne gang på gang for de samme lusne kjeltringstrekene. At opplegget for folk som deg (som tydeligvis ønsker å gjøre noe fornuftig ut av fengselstiden) er blant de bedre i verden, tviler jeg ikke et sekund på.