View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, det er det.

Om vi tar dialogen steg for steg:

Kjøper: 3600 + frakt
Meg: 3700
Kjøper: inkl. frakt
Meg: til?
Kjøper: Trondheim


Her set kjøpar fram eit tilbod, seljar kjem med mottilbod, følgd av eit nytt mottilbod. Det endelege tilbodet er altså 3700,- inkludert frakt til Trondheim.


Meg: Ok, greit det! Har en venn som skal til Trondheim på søndag. Da kan du hente den på Møllenberg


Her indikerar seljar at mottilbodet frå kjøpar er akseptert. For såpass liten verdi vil eg tippe det er formell nok aksept av bodet til at det vil vere bindande.

At kjøper heller ikkje protesterer på at det føreligg ein avtale talar og i den retninga. Hadde kjøper umiddelbart protestert ville du hatt ei dårlegare sak...
Vis hele sitatet...

Jeg er helt uenig i det du sier, du kan ikke tolke samtalen linje for linje. For dette er ikke en auksjon, der budet står straks klubben slår.

Kjøper gir seg selv en utvei før samtalen avsluttes, og den linjen visker elegant ut resten.

Min og din tolkning blir jo bare det. To meningsløse tolkninger som ikke hjelper saken. Men vis står på hver vår side av tolkningen og mener det totalt motsatte.

Å forsøke å få tvinget gjennom salget eller selge til lavere pris også gå etter denne "kjøperen" for å få inn mellomlegget vil kreve svært stor grad av innsats fra trådstarter. Innsats tid og sikkert penger også. Og til syvende å sist kan det slå begge veier. Kanskje vinner ham frem kanskje taper han.

Si at han får solgt mobilen til en annen for 3 000 kr. Skal han da sette himmel og jord i bevegelse for 700 kr - porto til Trondheim? Som kanskje tar opp mot et år å få saken oppgjort? Og risikoen bærer han jo selv. For han vet jo ikke utfallet.

Skal man selge på Finn er det like greit å akseptere situasjonen som den er. Noen vil alltid kontakte selger "for å sparke i dekkene", for å forske å få varen til spottpris eller kanskje bare har de ikke noe bedre å gjøre. Ikke kast bort tiden på disse. Kanskje er det en lutfattig frans du aldri får noe penger ut av uansett. En som feks lever med så lav inntekt at det er ikke noe å trekke vil aldri gjøre opp et slikt krav uansett. Og det er ingen muligheter for tvangstrekk. Nå trenger det jo ikke være en fattigfrans som prutet på mobilen - men det kan være. Så da blir det jo meningsløs innsats å bruke å tid på forfølge noe slikt.

Folk som blir direkte svindlet på finn og får murstein i posten eller en loff når de trodde de kjøpte pc eller tablet får jo ikke engang hjelp så skal en bruke slike markedsplasser så får en nesten lære seg hvordan de virker. Gå etter de som faktisk skal kjøpe og overse de andre.

Ts har jo heller ikke tapt noe her. Det var ingen andre som ønsket mobilen hans. Og da er det egentlig bare en ting å gjøre. Prise mobilen lavt nok til at noen faktisk ønsker å kjøpe.