View Single Post
Sitat av Obster Vis innlegg
Hva synes du om overvektige mødre/fedre som tar med de små overvektige ungene sine på McDonalds da?

For meg er at barnemishandling (ta deg selv som eksempel på en vanskelig oppvekst pga. det)

Foreldre som "tvangsforer" barn med junkfood ER mishandling.
Vis hele sitatet...
Det burde være ganske tydelig at jeg synes hver og en får gjøre som de vil. Noen vet ikke bedre, noen faller kanskje for at barna maser om å dra dit, mens andre selv har et usunt forhold til mat.
Poenget er at vi ikke kan påberope oss noen rett til å kommentere andres vaner. Det er sånne helsefreaks som skaper det jævla stigmaet med å ha noen kilo ekstra.

Å kalle det barnemishandling uten å utdype det mer enn som så blir bare latterlig. Hvis noen drar med barna på Mcdonalds hver dag, ja, da er jeg enig i at det er svært skadelig.
Men om noen tar med barna dit en gang i uka eller mindre kan ikke du komme her å rope om mishandling.
Da må foreldre som gir barna brus eller energidrikker også gå under den kategorien. Og det er mange.
Hovedsaken er at dere bare dømmer de med overvektige barn og bidrar til å skape enda mer stigma.

Angående meg selv som eksempel var det heller andre problemer i oppveksten som gjorde at jeg spiste mye og usunt når jeg hadde muligheten. Ikke at foreldrene mine ga meg dårlig mat.
Men de kiloene ekstra jeg hadde gjorde at jeg ikke følte meg bra med meg selv og min kropp.
Så jeg ble verken tvangsforet eller mishandlet i min barndom selv om jeg var overvektig.
Jeg har faktisk litt vansker med å forstå argumentasjonen din.