View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Bra du nevner det med støtte til musikere. Min far er musiker i både band og solo, og han får ikke ei krone i større. Derimot får store artister, flere millioner. Hvor er logikken? De største artistene vasser jo i penger uansett..
Vis hele sitatet...
Du nevner særdeles lite som kan tegne et bilde om hvor mye støtte han/de evt skulle få.

Jeg jobber i kulturbransjen selv, er heldigvis fastansatt og frilanser litt nå og da, så jeg har fått helt vanlig støtte når jeg var permittert. Det er sant at mange frilansere har glidd i mellom sprekkene angående støtte, og her har regjeringen mye å ta tak i, men sammenligningen din blir tåpelig, og her er hvorfor:

La meg sammenligne med f.eks D.D.E.
Bandet består som sagt av 12 mennesker, men det nevnes ikke noe om Instrumentteknikere, pyro-, lys-, lydteknikere, management og sjåfører.
De få artistene som har våget seg ut for å underholde har vært helt avhengig av støtten de fikk: Etter mye møter med advokater etc så finner vi ut at corona-krisen ikke er en "Force majeure"-situasjon. Altså en så ekstraordinær situasjon at en eller begge parter fratas ansvar.
Så, det vil si at om konserthuset avlyser forestillinger som allerede er booka, så står de ansvarlig økonomisk.
Det skal ikke mange arrangementer som avlyses slik før kontoen til et konserthus er bunnskrapt, så man legger ansvaret over på arrangøren (noen ganger mellommenn som booker artist, lokale, utstyr og tjener på overskudd fra billettsalg).

Det var et band vi ikke visste om skulle spille før dagen før konserten, pga de måtte få svar fra staten om de fikk støtte (de fikk støtte, og de spillte konsert).

Må også nevne de stakkarene som sitter i booking avdelinga som daglig må ta i mot telefoner fra frustrerte utagerende kakser som skal prøve å guilt-trippe de til å ta mer økonomisk ansvar, det er endel ufyselige hæstkuker der ute.

Så, bildet flere har av at det er en artist, eller et band som sitter så stinn av penger at tusenlappene omtrent skvises ut av sømmene i buksa er ganske feil: Pengene går for det meste til betaling av de som arbeider rundt bandet.