View Single Post
Sitat av Who? Vis innlegg
Så dette skyldes ikke sløsing av penger. Jeg spiser nesten aldri ordentlig mat engang. 3/4 av maten jeg spiser er brødskiver med pålegg. Eneste jeg har av sløsing er at den førstest uken da jeg får utbetalt uføretryd så "feirer" jeg det med å drikke litt alkohol (her går det kanskje 1000,- i måneden) og kjøper kanskje noe benzo og andre milde rusmidler på det mørke nettet (rundt 2000,- i måneden). Men selv om jeg ikke hadde brukt noe som helst penger på dette så ville jeg allikevel ha måttet søke om nødhjelp. Spesielt om vinteren når strømregningen er på rundt 1500,- i måneden. Noen ganger er den på 2000,-

Denne gangen betalte jeg 7500,- i husleie, litt over 1000,- i internett, rundt 600,- i strøm. Og så går det rundt 2-3000,- i tobakk og mellom 3-5000,- i mat hver måned. Og da har jeg ikke tatt med småting som Netflix, HBO Nordic og lignende.
Ble også rundt 2000 i tobakk og det samme i Valium og 3 tabletter Oxycontin, da det er kun er når jeg tar dette jeg klarer å gjøre ting som å rydde i leiligheten, gå på butikken uten å nærmest få panikkangst og generelle dagligdagse ting.



Har gjort alt dette. Bortsett fra det med Coop bonus, da dette kan man ikke gjøre selv når man vil. Disse får man bare tilgang til i slutten av Januar. Og nå etter at panten økte så er det nesten umulig å finne tomflasker her hvor jeg bor. Brukte for 2 dager siden 1 time på å finne flasker for 5 kr.
Vis hele sitatet...


Dude, du lever jo et luksusliv.
  • Rus 2-3000 kr per måned
  • Tobakk 2-3000 per måned
  • Internett 1000 kr
  • Forskjellige luksusgoder som netflix Hbo etc.


Om du ikke klarer deg må du røke mindre, ruse deg mindre og strupe hastigheten på internett. 1000 kr i internett, da har du svært god hastighet. Du kan sikkert spare minst 600 kr per måned bare på å senke hastigheten. Mat 3500 kr per måned også spiser du mest bare brødmat? Går det kun i gåselever og roastbeef da? Kanskje du burde lage litt mat fra bunnen av? Du kan leve som en konge på 3500 kr i råvarer om du lager feks litt gryter, supper eller kjøper inn rimelige stykningsdeler. Feks oksehaler, sykt godt, masse energi og koster relativt lite. De kan du bruke til å kokesuppe, kraft, ha i gryter osv.

Når det kommer til behandlingstid på nødhjelp sier vel reglene at en søknad om nødhjelp skal behandles innen 24 timer. For nødhjelp er jo en form for akutthjelp.

Meg bekjent ytes det nødhjelp også om folk har sløst vekk pengene. Men er det ren dumskap, rus eller spillegalskap som har spist opp pengene så er det vanlig at nav gir en rekvisisjon eller et gavekort slik at du kun får kjøpt matvarer. Tror ikke engang du får ut tobakk på de gavekortene.

Økonomisk rådgiver, eller kanskje økonomisk verge er noe du bør vurdere. For det virker ikke som du har gjort det du kan for å overleve på det som egentlig er en relativ høy utbetaling. Og selv om strømmen er dyr på vinteren så burde du faktisk med tanke på hvor høy ytelse du har klare å betale den selv.