View Single Post
Upendo!
Trådstarter
121
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er totalt uproblematisk. Eg skreiv det offentleg, og då må folk å kritisere meg for det.

Men la du merke til ein ting? Eg omtalte forslaga som idiotiske. Ikkje personane som kom med dei som idioter. Og heilt ærleg - brorparten av forslaga var idiotiske. Forslag om å bestille mat på nett og what not... altså. Det må vere innanfor å påpeike at andre kjem med idiotiske forslag, når eg faktisk står for det?
Vis hele sitatet...
Jeg er glad for at du deltar i tråden min og stiller meg spørsmål, vidarlo. Faktisk blir jeg litt stolt av det, for som nevnt ser jeg på visse områder opp til deg. Jeg har fulgt deg på freak siden jeg var en tildels naiv 20-åring og har lært mye av deg, kanskje ikke kunnskapen rundt vitenskap ettersom jeg er ignorant på det meste du skriver om vitenskap og det vitenskapelige går liksom ikke inn i meg, jeg har lest Asimov's New Guide to Science, men forstod ingenting annet enn bruken av det engelske språket. Politiske og etiske syn, sakligheten og roen du virker å beherske har derimot hatt innflytelse på meg.

Kudos for at du synes det er greit å bli pekt ut som eksempel.

Ja, jeg la merke til at du omtalte forslagene som idiotiske og jeg påpekte heller aldri at DU skrev at noen var idiot, uten at jeg nødvendigvis mener at du sikter til at jeg har påpekt at du omtalte noen som idiot.

Å si/skrive at noens forslag er idiotisk er ikke positivt, selv om forslagene kanskje ikke er positive i seg selv skrev jeg i den tråden at det å eksempelvis skrive "forslagene er lite/mindre gjennomtenkt" passer bedre. Det er mer positivt og i så måte motiverer du brukerne bak de mindre positive forslagene på en helt annen måte enn å bruke nedrakkende ord. For hvis jeg får høre at jeg gjør noe feil vil jeg ikke at feilen jeg gjør skal bli rakket ned på, da gir jeg nemlig opp og gidder ikke bruke mer tid på det, får jeg derimot høre at det er forbedringspotensiale blir jeg nysgjerrig og vil lære.

Tro meg, folk lytter til deg med din tyngde i måten du formulerer deg på, men også argumentene i seg selv og respekten du har her på bruket.

Jeg skrev også at når du skriver at forslagene er idiotiske snapper mindre erfarne brukere opp dette og bruker slike ord selv. Disse mindre erfarne brukerne får en friplass der de føler det er etisk riktig å rakke ned på noens forslag eller til og med på personen. Skriver du "ditt forslag er idiotisk" tenker kanskje brukere at de kan ta det et steg videre og kalle andre "idioter", husk at de fleste av oss ikke er like raske i topplokket som du er og ikke tenker så langt som at du faktisk kalte forslagene i seg selv idiotiske og ikke personen.

Som jeg skrev tidligere i tråden avler negativitet enda mer negativitet. Det er bare å ta en rask titt på verdensbildet, rasisme som *pi er inne på, misogynisme et.al. Folkens, jeg er ikke født rasist, men når jeg er oppdratt med at de bruker skjellsord mot brune ("n-ord") i Hollywood, musikkindustrien, media, forum på Internett, gjennom kompisgjeng (selv om det bare er på "tull") osv. går disse ordene inn på meg og jeg bruker de ofte, nesten automatisk inne i meg når jeg ser en brun mann/kvinne. Jeg er heller ikke født kvinnehater, men når kompiser sier "sjekk assen til den bitchen der" tenker en del inne i meg automatisk negativt om den kvinnen fordi bitch er et negativt ladet ord. Dette er negativitet som forpester sinnet mitt.