View Single Post
Trådstarter
32
Voksenopplæring via skole og Voksenlærling, hva er forskjellen? Jeg har lyst å ta opp videregående, men NAV nekter meg hjelp til det via økonomisk sosialhjelp. AAP er jo borte forlengst. Hva må du ha for å bli voksenlærling? Kan KVP hjelpe meg? saksbehandlerne mine vet ikke forskjellen på venstre og høyre.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at du har 60 timers opplæring "Teoretisk" på voksenkurs, isteden for 300 + + timer i ett vanlig videregåendeløp. 300 + timer er da tilsvarende 1 år på videregående. Jeg started først ved Namsos, men jeg sluttet der å søkte om å bli flyttet over til en annen skole da læreren var dårlig og ikke lærte meg stort. Null lekser, innleveringer eller prøver. Bare snakking fra klokken. 17.00 til 22.00, fyfaan jeg ble lei. Men nå fullfører jeg ved Verdal VGS med en annen lærer, han virker mere kompetent og gir oss innleveringer og noen prøver. Dessuten kjører han masse powerpoint og viser masse videoer på Youtube av hvordan ting blir fullført, isteden for å sitte å glane i boken i 5 timer å lese svære blokkader med tekst.

Hvordan du søker deg inn husker jeg ikke helt, men jeg tror du må søke via kommunen. Jeg gjorde dette selv av eget initiaiv uten hjelp fra NAV, nevnte ikke engang at jeg søkte. Saksbehandler ble dog veldig glad når hun først fikk vite at jeg søkte, og stopped dermed å plage meg med å møte opp på dette dritt jobbsøke kurset. Tror jeg må ha skrevet CV/Søknad tusen ganger snart.

Kjelldriver; Du sier at du har hjelpearbeider lønn, og de kontraktene du nevnte. Dette høres fint ut! Jeg kan også nevne at den karen jeg har vært i kontakt med ang lærling/voksenlæring (Vet ikke om drt har noe å si på navnene) er ett enmannsforetak, han jobber alene. Sitter å tenker på om dette kan innvirke på hvilken lønn han vill gi meg? Han virker veldig nærvøs med å skrive en kontrakt med en gang da han er redd for å få inn en skikkelig slask, og ønsker derfor å høre om NAV kunne være med å hjelpe til med værtfall 50% av lønnen i 2 - 3 mnd slik at han kunne få ett overblikk over hva jeg duger til/om han ønsker meg der.

Skal også i møte med denne sjefen på NAV, sammen med en mann fra opplæringskontored nå på Fredag. Er veldig nærvøs! :P