View Single Post
Hvilken: The Three-Body Problem av Cixin Liu

Hva: Den første i en serie på tre bøker. Denne boken spenner over 40-50ish år fra den kinesiske revolsjonen til nyere tid.
Vi begynner i 1967 under den kulturelle revolusjonen i Kina. Ye Wenjie ser faren sin bli drept for så senere å bli forvist til en radiostasjon langt ute på den kinesiske landsbygda.
40år senere blir Wang Miao dratt inn en konspirasjon av Bejing Politiet.
Herfra legges en kabal av intriger og forskjellige mennesker, hvis valg vil påvirke hele menneskeheten.

Hvorfor: "Winner Hugo Award for best novel 2015", kombinert med fantastiske kritikker på internet gjorde at jeg måtte få med meg denne.

Hvordan: Jeg har delte meninger om denne. Plottet er knallbra. Sci'en i sci/fi er helt fantiastisk og utrolig innovativt, det tekniske er forklart på en vanvittig bra måte. Det er også uvant og morsomt å få den kinesiske revolusjonen som et backdrop, det er en bra tvist.
Men gawd damn! så utrolig kjedelige karakterer, jeg får liksom ingen sympati eller følelse for noen av dem. Kanskje det er den kinesiske kulture, idk, men det er utrolig vanskelig å bry seg om noen av dem.
Sleit med å komme meg gjennom den første delen, men når plottet utfolder seg så blir det en bedre page-turner.

Litt usikker på om jeg gidder å lese resten av serien...

Anbefales om du vil nerde på hardcore sci/fi-teknologi.