View Single Post
Jeg røyker hasj og tar amf. hver dag, men frykten for å bli tatt og evt. følgene av det, gjør meg jo ganske småparanoid... Jeg er avhengig av førerkort pga jobb, og hvis politiet involveres, går vel alt i dass. Så det blir vel neppe store forandringene for meg som ikke er registrert som tung misbruker? Hvis jeg skulle bli sjekket, og det minste spor av noe rusmiddel, så er det vel full husransakelse, og da blir det vel bare være og værre etter det? Regner med hvis politiet har noe på deg, blir det full sjekk ved minste kontroll, og da regner jeg med tap av førerrett til bil blir neste?... Og veldig mye pes for å få førerkort tilbake, med urinprøver i årevis = Neppe realistisk å klare , for meg med daglig røyking og mere til... Jeg kunne hatt lyst til å slutte, men har prøvd å jobbe mens det hadde skjedd, og kommer ikke til å klare å gjennomføre det uten at det hadde blitt veldig anderledes på jobb... Klarer kun å holde meg våken i et par timer i gangen, og initiativ og innsats er fraværende. Jeg var helt rusfri i et år, men det gikk mange måneder før jeg i det hele tatt klarte å holde meg våken i mere enn max 4-6 timer uten å være til fare ved kjøring og slikt... Og fikk meg et jobbprosjekt der jeg skulle flislegge 2 bad, der jeg selv styrte timene. Det ble max 2 timer jobbing i gangen, og det hele tok ganske lang tid... Så for en som meg vil vel neppe rusreform ha noen ting å si?

Hvis noen har sett Nrk sitt program om rusmidler, husker ikke navnet, men det var kanskje et program i en serie samfunnsrelaterte emner? Der ble det jo gjort intervjuer av fagfolk. Og en nemte det varlike stor forhøyet risiko å røyke hasj som å kjøre når det var mørkt... Men fagfolk kan en jo ikke forlite seg på? Videre var det en uhøytidlig undersøkelse med mannen på gata, der de skulle rangere rusmidler etter farlighet, og det som kom fram er at så å si alle hadde ganske feil oppfatning om hva som var farlig... Alkohol var vel det aller farligste, men det trodde vel ingen... Og det var også¨et intervju av daværende justisminister og hva han mente om rus. Det var skremmende å høre hva han hadde til referanser i dette tema... Så en kan vel kanskje men at det hele var mer en synsing enn en velbegrunnet konklusjon som ble gjort. Og fagfolk som sitter på informasjon, blir jo ikke brukt, men det hele avgjøres etter hva en utdatert politiker har for personlig syn på ting... Er det noe som er sikkert, så er det vel at mennesker har sine moralske og rettspraktiske syn ganske intakt gjennom livet... Så en opplysning/informering av en persons ståsted vil vel neppe hjelpe... Jeg tror at eneste måten ting kan få en endring, er når personer byttes ut med andre som er yngre og som fremdeles kan la seg opplyses av fakta... Etter fylte femti, er det som om hjernen stivner i en slags Denil cement, og da går en over til å synes en selv vet best, og at det en står for, er det rette... Finnes det noe værre enn eldre kvinnemennesker når det gjelder ignoranse og nytenking? De er vel de mest selvtilfredse selvrettferdige synsere av dem alle? Mange har helt sluttet å ta til seg ny informasjon eller lære seg det minste nytt... Kommer en med forslag til alternativer, blir en bare oversett... Her skal alt gjøres som det alltid har blitt gjort... Oi, nå tok det litt av, her...
Sist endret av Busemannen; 27. januar 2021 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.