View Single Post
I forrige uke så søkte jeg om nødhjelp fordi jeg er blakk, og har verken penger til mat eller drikke.
På Mandag så fikk jeg avslag på denne basert på at de mente at jeg hadde fått utbetalt nok penger den 20. Juni (går på uføretrygd).

Det sto i avslaget at jeg også hadde mottatt 5000,- igjen på skatten, noe som ikke stemmer. Jeg får nemlig ikke utbetalt skattepengene mine før i August, noe som sannsynligvis skyldes at jeg søkte om nedsatt skatteevne.
Jeg fikk utbetalt 21.000,- den 20. Juni.

Pengene forsvant grunnet at jeg lå etter med husleie, strøm og internett. Så bare de faste utgiftene mine kom raskt på rundt 10.000,-
På Mandag sendte jeg inn en klage på avslaget, men har fortsatt ikke fått noe svar. Jeg søkte for 2 dager siden også om nødhjelp til medisiner. Noe jeg ikke har fått noe svar på (søkte via nav.no og legger alltid ved all påkrevd dokumentasjon. Bla. Transaksjonsutskrift som viser hva jeg har i saldo og hva jeg har brukt pengene på).

I søknaden la de også vekt på at jeg hadde mottatt penger fra privatpersoner (salg og lån).

I følge loven, kan nav gi meg avslag når jeg er tom for både penger og mat? Og hvor lenge kan de ifølge loven bruke på å behandle en klage og søknad om nødhjelp?

Det sto også i avslaget at nødhjelp ikke er en rettighet i den form av at man automatisk har rett på det dersom man går tom for mat og penger. Stemmer dette?

Kan jeg ringe nav og vise til noen paragrafer som sier at jeg har rett på å få utbetalt nødhjelp?
Sist endret av Who?; 11. juli 2019 kl. 14:06.