View Single Post
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Melatonin 1mg har hjulpet meg veldig den siste tiden.
I følge smartklokken som tracker søvnen min har mer av søvnen min vært dyp søvn og REM-søvn enn den var før jeg begynte med Melatonin.
Jeg regner med at det er selvsagt at man bør bruke det så sparsommelig som mulig

Alt av avhengighetsskapende stoffer er dumt å anbefale på lang sikt da problemet bare vil bli verre.
Benzoer, Alkohol og Cannabis blant annet føles kanskje hjelpsomt ut, men forskning viser at søvnkvaliteten (dyp søvn og REM forkortes, lett søvn forlenges) forverres når man bruker slikt, i tillegg til det jævlig kjipe avhengighetsaspektet når det kommer til f.eks Benzodiazepiner, Alkohol og til en viss grad Cannabis.

Ingenting slår en sunn dose aktivitet ila. dagen for så å legge seg på et fornuftig tidspunkt (21:30-00:00) og gjøre sitt beste for å opprettholde den rutinen.
Vis hele sitatet...
Min psykolog mente det var innafor med et par pils eller glass vin for å få sove, helt høl i hodet spør du meg men.
Melatonin har jeg også brukt enkelte ganger ved lette søvnproblemer og det funker greit, ellers bruker jeg vallergan eller zopiclone, men foretrekker vallergan pga avhengighetsfare med zopiclone (det er et benzolignende preparat i følge felleskatalogen)