View Single Post
Jeg er nok en av dem som har frontet at å stoppe tripper ikke er av det gode, og advart mot dette med tanke på Grofs filosofi. (ofte virker der også som folk tenker at det er helt uproblematisk å bare knaske en valium el.l hvis ting blir ubehagelig under en trip, noe jeg tenker er et usunt og feil utgangspunkt for meningsfulle tripper)

Stanislav Grof er vel den i verden med mest erfaring i psykedelisk terapi etter å ha vitnet flere tusen seanser. Sånn sett en autoritet som jeg tenker det for alle er vel verdt å ta seriøst.

Grof tenker at det under en psykedelisk opplevelse har en tendens til å komme uforløst knuter (fra underbevisstheten) til overflaten. Disse kan manifestere seg som ubehag, paranoia, dødsangst etc. Selv relaterer ofte stanislav Grof dette til fødselstraume dypest sett. Han har noen eksempler på at mennesker fikk problemer i etterkant av "fryste" uforløst knuter som ble aktualisert (men slettes ikke alltid). Derav hans advarsler.

Poenget er at noe fra underbevisstheten blir aktualisert i en dypere psykedelisk mindset. Man avbryter trippen (kjemisk) og knuten fra underbevisstheten vanskeligere blir forløst i hverdagsbevisthet. Det kan tvert imot være forvirrende og føre til mer langvarige problemer. Grof mente at å la trippen utspille seg naturlig ca alltid gav et mer fordelaktig resultat. Men det sagt så var du jo helt alene uten terapeutisk støtte så hvem vet. (det skal sies at Grof tross denne overbevisning enkelte ganger valgte å avbryte tripper).

Nå virker det som et særdeles dårlig set i utgangspunktet for en tripp slik du beskriver det og langt unna en terapeutisk setting. Hadde noe lignende skjedd i terapeutisk setting kunne Grof ha koblet det til tidlige stadier av fødselstraume der man får følelse av paranoia, undergang, dødsangst etc (samme forstadier som det som også er kjent som egodød).

Hvorvidt noen "skade" er skjedd er jo spekulativt. Godt mulig dette bare var overfladiske knuter grunnet ditt dårlige set, og sånn sett noe du kan legge forholdsvis raskt bak deg.

Uansett er gjort gjort og du har forhåpentligvis en nyfunnet respekt for sopp
Sist endret av Bearass; 19. januar 2021 kl. 18:47.