Tråd: Fri vilje
View Single Post
Dette er jo bare en modell av den verdenen vi lever i, det er mange modeller. Mange! Noen tror at alt er tilfeldig, men det er ikke så tilfeldig hvis du klarer å komme til kilden der informasjon og utrykk/handlinger stammer fra.

F.eks, jeg tittet på en musikk video på youtube, bildet i videoen var av en kvinne med en hårklipp jeg elsker. Neste dag har psykologen og fysioterapauten min klippet seg i akkurat den hårstilen på institusjonen jeg befinner meg i.

Annet eks; Jeg pratet med en tilfeldig pasient om en musikk artist hun elsker å den kommer på radioen i samme øyeblikk.

I helgen; Gikk tur i skogen og fikk vondt i foten pga mye nedover bakke og tenkte at jeg behøvde en stokk for å støtte meg på.
2 meter foran meg i finner jeg ett rør med et håndtak.

Hallo?


Dette er en klar beskjed, vi blir styrt av noe vi ikke har noe erfaring med, men hvis vi kan lære oss å håndtere hvordan vi skal forutse disse momentene så har vi kanskje fri vilje. Men det er et mysterium. Sånn er det, vi har ikke fri vilje. Tankene våre blir styrt av noe vi ikke har kontroll på så lenge vi ikke klarer å finne ut hvordan vi skal bruke verktøyet (hjernen) vi har fått.

Såå, ang f.eks turen i skogen. På en eller annen måte ble jeg guidet til denne gå turen for så å finne dette røret jeg behøvde til foten min. Var alt dette fri vilje? Hva om alt jeg gjorde før denne turen var ufrivilig sånn at jeg skulle finne dette røret når jeg behøvde det? Kanskje, kanskje ikke. Det er vanskelig å forklare. Men det er noe der 100%.
Sist endret av makkalatte; 28. september 2020 kl. 17:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.