View Single Post
Opplever at mange ønsker dødsstraff av den enkle grunn at den kriminelle fortjener døden. Jeg synes slik tankegang blir for enkel ettersom jeg har vansker for å tro at mennesket er så fritt og ansvarlig som vi liker å forestille oss. Mennesket er et produkt av arv og miljø, og kommer man fra en husstand hvor far drikker, slår og mishandler både kone og barn er sjansen for å komme ut av oppveksten med anti-sosiale holdninger betraktelig større. Resultatet kan være en person som ikke føler medlidenhet eller har evnen til empati - ikke fordi de 'velger' å ikke bry seg, men fordi denne delen av deres menneskelige natur har blitt så veldig avstumpet. Burde en slik person få dødstraff eller hjelp og rehabilitering?
Hensikten med å straffe burde være å skremme og forhindre folk fra å begå kriminelle handlinger, hvis ikke er det bare unødvendig.

Jeg vil si NEI til dødsstraff. I noen sjeldne tilfeller er jeg for dødsstraff, men ellers synes jeg det er umenneskelig og kostbart. Noen individer er så utilregnelige, brutale og voldlige at de burde avlives før de påfører mer skade.

Faktum er at dødsstraff er kostbart og ineffektivt; det har overhodet ingen preventiv effekt, og alt papirarbeidet rundt håndteringen av folk på death-row koster flesk.