View Single Post
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Han har sonet 16 år for drapet på den ene jenta, så den andre jenta ble han ikke dømt for. Ny dom på ny jente må vel bety nye 21 år!? For meg er ingenting annet rettferdig.
Vis hele sitatet...
Hvis han blir dømt til 21 år, og han allerede har sonet 16 så er det vell ikke sikkert han må inn igjen engang, men det spørs jo veldig på utfallet av dommen.
Nå som saken også har blitt så gammel som den er, så kommer vell dette også den tiltale til gode, så det er ikke usannsynlig at Andersen slipper å gå inn på ny ordinær soning når vi trekker fra de 16 årene der denne straffen opprinnelig ville påløpt fra.

Kjenner ikke livssituasjonen hans(håper egentlig han har det forferdelig), men det kan til og med være «ugunstig» å sette han inn på ordinær soning igjen, nå som han skal være «rehabilitert» og kanskje kan vise til en positiv utvikling som vil bli hemmet av at han igjen blir innsatt i fengsel.
Isåfall vil det kanskje være mulig at han får en alternativ måte å sone på, da kan det være alt fra lenkesoning til overgangsboliger, eller andre dyre tiltak staten bruker millioner på, for at de stakkars pedofile ikke skal ha det så tungt mens de tar straffen sin.
Jeg er iallfall overbevist om at det ikke ville tatt lang tid før han kunne bli plassert i en overgangsbolig, selv om jeg gjerne skulle sett at han måtte sone nye 21 år, eller kanskje til og med måtte tilbringe resten av livet sitt i forvaring.

Jeg er glad for at vi har den rettssikkerheten vi har her i Norge, men min personlige mening er at det burde finnes ett helt annet sett med lover og straffer for folk som begår handlinger med så mange skjerpede omstendigheter som dette.
Han burde aldri få gå fritt på gaten igjen, når man har vist at man er i stand til å begå en handling som i denne saken så tviler jeg veldig på at noe vil forandre seg, iallfall i den grad at det kan forhindre vedkommende i å begå nye handlinger.
Man blir ikke rehabilitert fra dette av å være innelåst på ett lite bøttekott i underkant av to årtier.