View Single Post
Det virker kanskje veldig kulturrelativistisk, men hele poenget er at i vår kultur er det normalt å vise fjeset sitt. Det er noe vi tar som en selvfølge - men det betyr ikke nødvendigvis at det må være riktig. Dette handler rett og slett om ulik kultur - og hvor vidt man liker å være lettkledd eller tilkledd er heller ikke noe som skader noen. Spørsmålet som for min del er viktig å stille seg er "Går man kledd slik fordi man ønsker det, eller fordi andre sier du må?".

Hva slaks klær man liker å gå med, og hva slaks stil man indentifiserer seg med avhenger jo helt av kulturen som har vært med å forme deg som menneske og dine verdier. Og det at vi da skal tvinge våre verdier på dem, fordi vi synes det er så feil blir merkelig i mine øyne. For det at de velger å gå med niqab skulle egentlig ikke påvirket oss noe som helst.

Du bruker argumentet om at det er vanskelig å få seg jobb med slike plagg - og det er nok sant. Det er og veldig synd, men samtidig foratålig at det er slik. Det blir jo en stor kulturkræsj. Men jeg tror ikke løsningen er å tvinge folk til å gå med de klærene vi synes er akseptable. Folk må få velge selv.