View Single Post
Jeg synes mange har forstemmende lav terskel for å dømme folk, og det har vært en nedadgående trend siden tråden starta. Det er selvsagt fristende å anta at rikmannen med den litt underlige oppførselen er skyldig - det er liksom en perfekt krysning mellom det kjente og det ukjente: På den ene siden har vi den forslitte familiesoga om mannen som går lei og dreper kona, på den andre har vi full Agatha Christie med rike mennesker, udugelige etterforskere og forvirrende spor.
Men alt dette betyr ikke at mannen er skyldig!

Jeg synes det er særlig urovekkende hvor mye hobbypsykologi som kastes ut over en lav sko! Faen veit dere om hva som er krokodilletårer eller ikke? Er det noen av dere som har vært i en tilnærmelsesvis tilsvarende situasjon? Dersom en eller annen psykologjævel hadde fotfulgt meg ei ukes tid og tatt notater, så er jeg helt sikker på at de hadde funnet nok til å tildele meg et lass med alvorlige sinnslidelser hvis de absolutt ville. Og hvis jeg i tillegg hadde vært utsatt for det emosjonelle maratonkjøret Hagen fortsatt gjennomgår og den behandlinga og forhåndsdømminga han har fått fra politiet? Herregud, jeg hadde tilta fullstendig for et år siden og krevd besøksforbud fra den gule ballen som følger etter meg oppe på himmelen.

Det er mange ganger lett å tenke at skyldspørsmålet er åpenbart, og ofte stemmer det. Men så har man de som er åpenbart skyldige som ikke var så skyldige likevel. Fellesnevneren for justismord er gjerne at den mistenkte fremstår rar og utrivelig. Og det kan godt hende Hagen er og var en merkelig skrue, men det betyr faktisk ikke at han har kverka kona si. Ha også i mente at han tilhører en demografi som nødvendigvis må være skrudd sammen litt annerledes enn folk flest; det er ikke bare-bare å tjene seg opp en milliardformue. Det er ikke veldig utenkelig at han er langt over gjennomsnittlig intelligent, og intelligente folk blir ofte oppfatta ganske negativt. Det tror jeg enhver lærer som har hatt befatning med begavede elever kan bekrefte.

For all del, kanskje er han skyldig som faen. Men hvis dere skal spekulere, så prøv å holde det saklig! Kvasipsykologisk piss om ansiktsuttrykk og kroppsspråk er hverken konstruktivt eller relevant.
Sist endret av Myoxocephalus; 14. juli 2021 kl. 15:57.