View Single Post
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Dette er en vanlig feiltakelse, det at en statement eller egenskap må være universell for å være gyldig. Jeg er veldig klar på at om alle var som meg, ville sivilisasjonen gått under. Hvorfor? Fordi jeg ikke eier praktiske egenskaper, blant annet. Selv om dette er tilfelle, forbeholder jeg meg fortsatt retten til å være misantrop.

Slik jeg ser det, må en person ha en del "negative" egenskaper for å klare seg, og om ikke vedkommende utviser slike egenskaper, måtte han i det minste ha forfedre som som utviste disse trekkene. Villigheten til å lyve, stjele og baksnakke, for eksempel. Du kan se for deg at i middelalderen fikk du en del fordeler dersom du bakvasket din rival i en liten landsby. Jeg er også klar på at jeg selv har slike egenskaper. Jeg lyver sjelden, men er villig til å lyve dersom det gir meg overveldende fordeler.

Veltilpassede mennesker ser seg selv som enormt gode, men er egentlig de mest nådeløse av alle. Det har jeg selv bevitnet mange ganger, siden jeg kommer fra bygden.
Vis hele sitatet...


Da blir mitt oppfølgingsspørsmål/betraktning, hva får deg til å tro at veltilpassede mennesker ser seg som enormt gode? Jeg har aldri møtt noen som faller under den sekkebetegnelsen, selv de mest ivrige delere av kattevideoer på Facebook. Og hva legger du i at de samme menneskene er de mest nådeløse av alle? Jeg spør fordi jeg synes det er interessant.