View Single Post
Ja du må klage. Det er litt penger å hente på det som du sikkert trenger i ditt nye liv som pensjonist.
Jeg har ikke så kontroll på dette at jeg kan si at det blir feil ut i fra det du gjengir selv om det virker slik. Du kommer til å trenge en advokat som er spesialist i trygderett. Advokaten din hjelper deg deg med evt. fri rettshjelp. Pass på at selv om du kommer litt over grensen for fri rettshjelp kan fylkesmannen innvilge dette hvis advokaten din legger frem saken på en god måte. At du bruker litt tid på å finne en advokat som kan og vil hjelpe deg er nok viktig. Da kan dere sammen legge en god strategi over hva dere vil fokusere på og hva slags dokumentasjon fra din fortid som må fremskaffes. Advokaten skriver klagen og så må nok du hjelpe til og skaffe papirer som kan si noe om din helse som barn og ungdom. Altså alt mulig rart fra skole og helsetjeneste. Du har rett til innsikt i alle personopplysninger og som regel vil du få en utskrift relativt raskt. Hvis du har bodd på steder hvor det er sentraliserte arkiv får du en lett jobb siden en profesjonell arkivar vil søke opp dine dokumenter. Hvis ikke må du nok regne med å bedrive litt voksenopplæring angående rett til innsyn i personopplysninger.
Å innhente personopplysninger kan ta litt tid så jeg ville begynt med det med det samme. Husk Fristen for klagen! Lykke til!