View Single Post
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Tja, det er et trekk ved vår siviliasjon at vi deler inn verden i "godt" og "ondt." De fleste mennesker søker å skaffe seg sosial kapital ved å utføre handlinger og ha meninger som oppfattes som "gode." Dette er meninger som man blir fortalt at man skal ha av skole, staten og media. Tar man til seg disse verdiene, er man veltilpasset.



I bygden jeg vokste opp, var det blant annet en guttunge som var evneveik på grunn av omsorgssvikt under oppveksten. Resultatet var at han hadde relativt dårlige sosiale ferdigheter. Denne guttungen ble frøset ut av absolutt alle.

En annen (relativt) evneveik jente som var upopulær, ble overkjørt av en bil og brakk ryggen. Det tok henne et halvt år å dø. Til dette uttrykte bygdens store sønn: "Det finnes en Gud."

Så ja, beklager det at jeg ikke tror på den fortreffelige godheten til vanlige mennesker.
Vis hele sitatet...


Dette er så klart ræva oppførsel, men det høres mer ut som det berømmelige bygdedyrets snøfting enn et bevis på at de som ser seg som enormt gode egentlig er de mest nådeløse, jeg har sett det samme dyret i aksjon sjæl så det er ikke som om jeg ikke kan relatere men det er om ikke annet grunnen til at jeg personlig aldri vil flytte på bøgda. Det er jo klart at vi gjør gode handlinger for sosial status, men verden er ikke så svart vidt hva gjelder den samme inndelingen i god og ond. Nesten all populærkultur med litt brodd tar jo for seg nettopp at vi mennesker er nokså flerdimensjonelle vesner og at vi uavhengig av hvordan storsamfunnet ser på oss ellers er vi både kapable og villige til å utføre handlinger på tvers av hva det samme storsamfunnet forventer av oss. Filmer, serier osv med et persongalleri av svart vidtkarakterer som enten fullt ut er gode eller onde blir som oftest møtt med slakt, med god grunn om jeg må få si det selv.