View Single Post
Odne:
blah, frykter for gjentagelse av mine egne argumenter, og skal derfor prøve å omformulere meg.
Jeg sier ikke at holocaust ikke skjedde, fordi vi har veldig sterke indiser for at det skjedde.
Men det er allikevel en subjektiv sannhet at det skjedde, men den regnes som objektiv fordi flertallet av verdens befolkning mener det skjedde.
Selvfølgelig er det en forskjell på om noe skjedde for 60 år siden eller flere hundre år siden, men det fjerner ikke det _GENERELLE_ jeg sa om historieskriving. For jeg snakket generelt, ikke nødvendigvis om akkurat denne saken, men brukte den som eksempel på at historien kan være subjektivt skrevet.
Det at noen kan bevises gjør det ikke til en sannhet. Ta NOKAS-ranet for eksempel. Der har en DNA-bevis som knytter forskjellige personer til forskjellige gjenstander brukt i ranet. Men det gjør det ikke til en sannhet at alle deltok i ranet, for som enkelte av dem påpekte under rettsaken, så kunne det være andre forklaringer på bevisene. At noe kan bevises, gjør det ikke til en sannhet. For hva er egentlig en historisk sannhet?
Som du selv sier, "Noe alle historieskriverne er blitt enige om". Det bestrider jeg ikke heller.
Men igjen, sterke indisier, kan kalles bevis. Det utelukker jeg ikke. Bare sier at vi aldri må være 100% bråsikre på at noe er slik vi har blitt fortalt.
Selv tror jeg forresten holocaust skjedde(gjentar det slik at du ikke tror jeg støtter EmteX.

For å ta et annet eksempel angående bevis og sannhet. Innenfor Logikken har sannhet ingenting å si, for der kan det bevises at p kommer av q, men det trenger ikke bety at det er sant.

Og for å avslutte, trekke inn litt kartiansk tankegang. For alt vi vet, kan det hende du innbilte deg at du var på Rena, at det hele var en drøm, for selv om du husker noe, så betyr det ikke at det har skjedd. Jeg husker drømmen jeg hadde i natt, men det betyr ikke at det var en faktisk begivenhet. Men dette er bare kverulering

En siste ting:
EmteX: Når du skriver,det er ikke nødvendig å ha 100 quoter iløpet av en post, fordi de som deltar i den, husker vanligvis hva som ble sagt allikevel. Er ganske slitsomt å lese postene dine, faktisk så hopper jeg over dem jo flere quoter du har.