View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Grunnlova forbyr tilbakevirkande kraft til ugunst for individet. Tilbakevirkande kraft ved at dommer vert oppheva vil åpenbart ikkje vere til ugunst, og vil vere fullt ut lovleg. Om det vert gjort er opp til lovgjevar.

Uansett er det ikkje i EMD snakk om lovendring, men om norsk praksis har følgd EMK. Om svaret er at praksis ikkje har følgd EMK må dommar som baserer seg på praksis på ein slik måte at det er brot på EMK omgjerast. Det har ingenting med tilbakevirkande kraft å gjere, men enkelt og greit at Noreg har ratifisert EMK, og gjort det til del av norsk lov.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaring! Tenkte jeg burde gjøre ett forsøk på å svare i hvert fall, og trodde oppriktig tilbakevirkende kraft gikk begge veier basert på hva jeg har fått med meg, desverre ble det rimelig feil.

Får håpe de konkluderer med at norsk politi-praksis er rapkjørt og alle som har blitt tatt på urinprøve kontra blodprøve burde få tilbake lappen. Ikke minst at det burde være opp til dommere og ikke lokale politi rundtom å frata folk lappen basert på informasjon om bruk av andre rusmidler enn alkohol. Man trenger ikke være påvirka for at et rusmiddel kan påvises i urin, men når det kommer til blod kan det vel ikke være så mye å diskutere da det aktivt blir pumpa rundt i kroppen?
Hvorfor blir ikke blodprøver brukt oftere? Og hvis man nekter å ta urinprøve, blir det da blodprøve på tvang i stede? Eller dytter de ett kateter oppi urinblæra fordi de desperat MÅ ha piss?