View Single Post
Slik jeg ser det, er det to mulige forklaringer her:

1) Du er kjip: Du er ikke en person de orker tanken på å være så tett på, samtidig som at de bidrar til din økonomiske vekst.

2) Better the devil you know: De har allerede mestret bosituasjonen der de er.
Hvorfor skal de da flytte på seg og risikere at den nye dynamikken ikke funker like bra?

3) Tilbudet er ikke bra nok: De føler de har rett på en bedre kompispris enn den du allerede har gitt.


En blanding av to og tre er nok mest sannsynlig.

Jeg tror ikke det har så mye med sjalusi å gjøre.
Det er nok mer tanken på at de betaler hele måneds-lånet ditt, pluss litt til, føles feil for dem.

De føler kanskje at de allerede gjør deg en tjeneste ved å bo der. At de bidrar med stabilitet.
At fravær av usikkerhet –som fremmede leietakere tross alt bringer med seg– har en verdi i seg selv.

Kanskje de til og med føler seg litt utnyttet, selv om det ikke er tilfelle?
Kanskje de føler at det bryter ned vennskapet til en økonomisk transaksjon?


Jeg har selv leid hos venner/familie og det er skikkelig stress.
Selv når en liker personen. Spesielt når en liker personen!

La meg derfor tilføye nok en mulig forklaring:

4) Det er stress: Spesielt hvis du har et godt forhold til vedkommende.
Da kan en økonomisk transaksjon oppleves som en omvelting i forholdet. En skjevhet i maktfordeling.

Jeg hadde faktisk betalt mer for å ikke ha den byrden på meg, og det har ingenting med sjalusi ovenfor vennen eller familiemedlemmet å gjøre.
Hvis jeg skal leie hos noen jeg kjenner godt, må prisen veie opp for den (nye) maktskjevheten transaksjoner av den størrelsen tilfører en relasjon.


Er det rasjonelt? Jeg vet ikke.
Kanskje ikke fra et rent økonomisk ståsted.

Men, det forteller meg iallfall at det flere personer har satt opp et budsjett over verdier involvert (økonomiske og emosjonelle) og ikke funnet tilbudet ditt til å være så godt som du selv tror.
Sist endret av Svartbak; 25. februar 2019 kl. 15:46.