View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Men her tar du feil. Adopsjonsstudier viser at IQ er nærmere biologiske foreldre enn fosterforeldre. Et par vilkårlige studier:Link link
Vis hele sitatet...
De linkene hjelper ikke argumentasjonen din nevneverdig.

Scarr & Weinberg (1976) interpreted the results from age 7 suggesting that racial group differences in IQ are inconclusive because of confounding of the study. They noted, however, that the study indicated that cross-racial adoption had a positive effect on black adopted children.
Vis hele sitatet...
Den seneste tolkningen av studien i 2000 underbygget dette. Jeg skal ikke påstå at intelligens ikke også påvirkes av arv. Men jeg er totalt uenig i hvor mye vekt du legger på det.


Sitat av Bearass Vis innlegg
For å illustrere kan man ta to grupperinger. En gruppering med IQ over 120 og en gruppering med IQ under 80. Skill dem geografisk og mål IQen igjen etter et par generasjoner. Siden IQ er arvelig, vil den ene grupperingen garantert ha lavere gjennomsnittelig IQ enn den andre.
Vis hele sitatet...
Dette ville kanskje gått ned i historien som det dårligste eksperimentet noen sinne. Det korrigerer jo ikke for miljø i det hele tatt. Det vil jo faktisk forsterke nettopp det elementet.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvis man forutsetter at mennesker med høyere utdannelse har høyere intellegens enn resten av befolkningen kan man i dagens vestlige samfunn fremme teorien om at høyere IQ i dagens vestlige samfunn ikke er evolusjonistisk fordelaktig. Dette fordi mennesker med høyere utdannelse får færre barn enn befolkningen forøvrig (takket være prevensjon).
Vis hele sitatet...
Det er ikke på grunn av prevensjon at folk med høy utdanning får færre barn. Det har nok mer med en økende likestilling å gjøre. Når kvinner deltar likt med menn i blant annet utdanning, så slår det ut i f.eks barnefødsler. Prevensjon er tilgjengelig for alle sosiale sjikter.

Jeg er litt forvirret over hvorfor bare intelligens skal bestemme om noe eller noen er overlegne? På skolen er ofte de smarte både stigmatisert, mobbet og utestengt av de kjekke, sportslige og populære. De smarte er de underlegne.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det legges så enormt mye vekt på IQ. Det er så vidt meg bekjent ganske bred enighet om at testene er unøyaktige og preget av bias.

Sitat av luni Vis innlegg
Dette er en latterlig overforenkling. Adopsjonsstudier er ikke midt i blinken, det er kun den beste metoden vi har tilgjengelig, ettersom det ikke er etisk forsvarlig å oppdra barn i laboratorium. Hverken adopsjonsstudier eller tvillingstudier har muligheten til å kontrollere for alle miljøfaktorer.
Vis hele sitatet...
Begge studiene pekte på nettopp de problemene du nevner her luni. I tillegg var f.eks de svarte barna ofte adoptert i høyere alder. De hadde også ofte vært innom andre fosterhjem osv.

Når barna ble eldre og fikk egne omgangsmiljøer ble heller ikke dette korrigert for.
Sist endret av murloc; 21. oktober 2016 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.