View Single Post
Men hvordan forklarer du da eksempelet mitt med kjønn? Hvorfor har jenter tatt igjen gutter i IQ i løpet 100 år, selv om de både biologisk og miljømessig tilhører de samme familiene? Hvis du går med på at det handler om forventninger de selv og andre har til dem, hvorfor kan vi ikke forvente tilsvarende effekt for mørkhudete?

Jeg stiller meg altså litt tvilende til at forskjellene i IQ er så ubestridelig som du mener, gitt den noe brokete rase-historien bl.a. USA har hatt (og fortsatt har). Jeg tror man må vurdere om ikke det kan spille inn her.

En annen sak er at IQ- testing er utviklet i et vestlig samfunn. Det innebærer en definisjon av intelligens som litt enkelt sagt tar utgangspunkt i hvordan hvite, vestlige menns hjerner fungerer, og hvilken type tenkning og problemløsning som verdsettes høyest av denne gruppen. Dersom det er slik at afrikaneres hjerner fungerer litt annerledes er det ikke dermed sagt at de er mindre intelligente eller at hvite er en "overlegen rase", et uttrykk fra ts som jeg håper vi kan være enige om at er en nokså drøy hypotese. Når både testen og selve definisjonen er skreddersydd for å måle intelligens hos en bestemt gruppe mennesker, så kan kanskje varierende resultater hos andre grupper forklares med annet enn lavere intelligens.

For å ha der sagt: IQ tester er blant de mest reliable psykologiske testene som finnes, og meget gode og treffsikre til sitt bruk. Men de måler altså IQ, og vi bør være litt forsiktig med hvor mye vi generaliserer akkurat det begrepet.
Sist endret av entropi; 21. oktober 2016 kl. 14:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.