View Single Post
Sitat av En deling Vis innlegg
Jeg formulerte meg litt feil i forrige innlegg, da jeg egentlig ønsket å legge mer vekt på og basere min påstand på evolusjon. Det er ingenting fra et evolusjonistisk standupunkt tilsier at en etnisk gruppe skal være mer intelligent eller ha andre personlighetstrekk enn en annen etnisk gruppe, ganske enkelt fordi forskjellige grupper mennesker ikke har evolusjonert tilstrekkelig fra hverandre. Om du har kilder som motstrider mine påstander må du gjerne fremvise dem.
Vis hele sitatet...
Samtlige målinger som sammenligninger gjennomsnittelige IQ forskjeller mellom menneskelige populasjoner viser det motsatte. Jeg utfordrer deg til å finne IQ-målinger som viser null forskjell mellom populasjoner (noe som er totalt urealistisk gitt at IQ varierer i den grad den varierer innad i befolkningsgrupper).

I.o.m at intellegens er arvelig (bredt akseptert vitenskapelig faktum) vil favorisereing av intellegente mennesker over tid evolusjonistisk, gjøre en forskjell i en populasjon kontra en populasjon hvor lignende favorisering ikke foregår. Gitt de svært ulike kulturer og levevilkår er det søkt å tenke seg at alle befolkningsgrupper skulle ende opp med en prikk lik favorisering av intellegens.

Eksempel: Mange mener man kan evolusjonistisk forklare ashkenazi-jødenes høye gjennomsnittelige IQ-score sammenlignet med andre populasjoner. Disse europeiske jødene har gjennom århundre holdt seg til arbeid hvor intellegens er en fordel (type white collar jobs). Dem som lykkes bra (intellegente) lykkes også bra med å fostre opp flere unger. Takket være jødisk tro så har det tradisjonelt sett vært lite innblanding fra anre populasjoner og man har etterhvert fått en ganske homogen gruppe - hvor intellegens har blitt evolusjonistisk favorisert i større grad enn hos andre populasjoner. Resultat - en høyere gjennomsnittelig score.

I min mening synes det ganske søkt å mene at genetiske kroppslige forskjeller mellom etniske folkegrupper eksisterer, men at hjernen av en eller annen merkelig grunn er spart.

Et enkelt eksempel: Ser man på gjennomsnittelig testosteronnivå mellom folkegrupper så varier dem ganske betydelig. En afrikaner har i gjennomsnitt høyere testosteron nivå enn en østAsiater. Gitt testosteronverdiers innvirkning på psyke og personlighet er det nærliggende å anta at dette kan føre til en gjennomsnittelig forskjell disse gruppene imellom. Det blir iallefall søkt å totalt fornekte den.

Som argument for å ikke bruke gjennomsnittelige populasjonsforskjeller i f-eks intellegens eller personlighet er at det er mye større variasjon innad i befolkningsgrupper enn befolkningsgruppene imellom. Om man som asheknazi jøde mener at andre befolkningsgrupper er mindre verdt da dem gjennomsnittelig scorer lavere på IQ, er man mao nødt til å mene at mennekser i egen befolkningsgruppe som scorer lavere på IQ er mindre verdt - samtidig som man er nødt til å annerkjenne at mennesker som scorer høyere på IQ score i andre befolkningsgrupper er like mye verdt eller mer.

Et godt antirasistisk grunnlag er å annerkjenne at mennesker som individer med forskjeller. Og at verdi er mer sammensatt enn en IQ score.

Etter min mening synes mange ihuga "anti-rasister" å være fastlåst i at om det finnes gjennomsnittelige variasjoner på andre ting enn utseende populasjoner imellom så er det nødvendigvis forferdelig og det er gitt at det fører til favorisering av en folkegruppe kontra en annen.
Sist endret av Bearass; 19. oktober 2016 kl. 09:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.