View Single Post
Sitat av OoM Vis innlegg
En overveldende andel av av antropologer ser på menneskeraser som ett sosiopolitisk fenomen, ikke som ett biologisk fenomen.
Å klassifisere mennesker slik, er ikke bare politisk ukorrekt, det er feil og rasistisk.
Forskjellene du påpeker er hovedsakelig et produkt av miljøet.
Vis hele sitatet...
At det finnes biologiske forskjeller mellom populasjoner er en sannhet. Rasisme kommer først inn i bildet idet man mener at enkelte mennesker er mindre verdt enn andre.

Angående IQ-studier er man nødt til å mene at jo høyere IQ desto mer verdt er en person. I min mening et snevert menneskesyn.

Enhver populasjon har et vidt spekter av intellegens. Man kan være afrikaner og ha 180 i IQ, eller ashkenazi jøde og ha 75 i IQ. Om man skulle måle menneskerdt etter IQ finnes det med andre ord et fargerikt fellesskap av intellegente mennesker over hele kloden.

Det vanskelige med å diskutere intellegens og populasjoner er at temaet er ladet av nazi-spøkelse. Å hevde at ting tyder på gjennomsnittelige populasjonsforskjeller som vi helt tydelig ser i biologien (eks: høyde, hudfarge, predisposisjon for hjerte kar sykdommmer el.l) også er gjeldende angående IQ - er meget tabu.

Sannheten er at IQ er beviselig arvelig. wikipedia anslår en arvelig faktor på ihvertfall 0.75. Smarte foreldre får smarte barn. Og mindre smarte foreldre gir mindre smarte barn. Ikke alle kan bli Einstein om du gidder. Slik virker ikke biologien.

Andre arvelige faktorer som ikke er tabu å snakke om er f.eks høyde, kroppstype, hudfarge el.l Det finnes store variasjoner innen en populasjon, men tar man gjennomsnittet fra en populasjon til en annen så er det alltid forskjeller. Av målinger vi har på IQ så tyder alt på at det samme gjelder her, selv om man tar høyde for miljøfaktoren.

Personlig føler jeg meg ikke underlegen hverken jøder eller østasiatere selv om populasjonsgjennomsnittet på IQ i både østAsia og blandt jøder er høyere enn i Norge.

Hvis man synes det er forferdelig at det finnes gjennomsnittelige forskjeller mellom populasjoner tror jeg man bør gå i seg selv, og spørre hvordan man graderer menneskeverdt

Etter å ha verdt interressert i tema for noen år tilbake siden er jeg personlig 100% overbevist om at det finnes gjennomsnittelige populasjonsforskjeller angående IQ. Å tro at populasjoner i gjennomsnitt er 100% like er i seg selv utrolig urealistisk.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og kor stor er variasjonen i gruppene? Og stemmer biletet om ein ser på t.d. adopterte, eller er IQ kulturelt betinga i tillegg?
Vis hele sitatet...
IQ er minst 0.75% arvelig. Dette er det bred enighet rundt. Det finnes flere adoptivstudier som viser arvelighet på IQ. Et barn med arvelige "smarte gener" kan vokse opp med "dumme" fosterforeldre, men blir likevel mye nærmere sine egentlige foreldre i IQ enn fosterforeldre. Det er med andre ord ingen tvil om at IQ er arvelig, og at den arvelige komponenten er sterkere enn miljøkomponenten.
Sist endret av Bearass; 15. oktober 2016 kl. 23:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.