View Single Post
Sitat av Carmex Vis innlegg
Vært borti en lignende situasjon med en kamerat. Vi lot politiet være og reiste hjem til han en natt. Deilig grisebank, anbefales
Vis hele sitatet...
Var det dette hun ønsket da?

Jeg har stor respekt for idéen om at det som er riktig for individet ikke nødvendigvis er det som er riktig for samfunnet. Og jeg skjønner også rettstatens metoder kan være frustrerende trege, ineffektive og lite tilfredsstillende for offeret. Jeg er derfor ikke kategorisk avvisende til brutal hevn; det kan kanskje forekomme tilfeller der det er 'det riktige'. Men la oss ikke rote opp i akkurat det vepsebolet helt ennå; voldtekten skjedde nylig og hva politiet kommer til å gjøre - eller ikke - med saken er så langt uavklart.

Men er det gitt at offeret ønsker blodhevn? Noen mennesker har så sterk tro på rettstaten at de ikke vil verdsette voldshandlinger utført på deres vegne, selv om mange ville kalle det en høyst betimelig reaksjon. Eller så har du de som driter i hva som skjer med gjerningsmannen, men som virkelig ikke ønsker at kjæresten, broren eller faren deres - mennesker som de trenger for støtte og omsorg i en vanskelig tid - skal havne i fengsel for vold. Og hva med for eksempel voldsoffererstatning? Det går man jo også glipp av hvis man hvis man ikke anmelder forholdet til politiet.

Det som slår meg når jeg leser om folk som tar hevn på vegne av andre er at de sjelden har forhørt seg med offeret og forsikret seg om at de faktisk ønsker forbrytelsen som utføres på deres vegne. Man bare antar at den voldtatte søsteren har et like sterkt ønske som en selv av å se gjerningsmannen lide, så man turer på og deler ut 'deilig grisebank' - på hennes vegne, men ikke nødvendigvis med hennes velsignelse eller informerte samtykke. Perverst nok tror jeg mange vil oppleve det som en tilleggsbelastning - det er jo fint at folk har et ønske om å beskytte en, men hvor viktig er man som person hvis man ikke selv får ta del i denslags avgjørelser? Og de som utfører hevnen, tar de da hevn på offerets vegne, eller sine egne?

Carmex: For alt jeg vet kan det godt være hun ba dere pent om å denge fyren som voldtok henne. Det vet jeg ingenting om. Men jeg synes det er påfallende lite sammenheng mellom et ønske om hevn og et behov for å lytte til offerets ønsker, sånn helt generelt.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. februar 2019 kl. 10:13.