View Single Post
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Ja nei jeg vet egentlig ikke noe om det. Jeg synes bare det er litt spennende, med tanke på "sannhet".

Hvis man brukte dette på de smarteste astrologene i verden, ville de kanskje kommet nærmere svaret på the big bang, eller hvorfor vi er her på kloden? Ville de funnet "sannheten" lettere?

Hvis jeg sliter i matematikk, ville jeg lettere funnet "sannheten" ved å ta slike medikamenter?

Og hva om man gir filosofer slik medisin? Hva ville de oppfattet som "sannhet" da?
Vis hele sitatet...
Serum serum sannhetsserum, stoffet som stadig forsvant.
Folk blir så rare i trynet sitt, når de må snakke sant. (for de som er gamle nok til å huske)

Men seriøst, om du gir noen et "sannhesserum" i den grad det finnes, vil det kun fungere til å få informasjon personen som får stoffet allerede har. Det er ikke sånn at om noen hadde gitt verdens smarteste person "sannhetsserum" så ville h*n plutselig få tilgang på ny informasjon, det er ikke sånn et "sannhetsserum" fungerer. Det vil, avhengig av hvor godt det fungerer, gjøre det vanskeligere for en person å lyve eller å holde tilbake informasjon som noen forøker å få tak. F.eks. dersom man får tak i en terrorist som har plantet en bombe, ville man kunne gitt denne personen et "sannhetsserum", for på den måten å få terroristen til avsløre hvor bomben er gjemt.
Siden det så langt vi vet ikke er veldig utbredt å bruke "sannhetsserum" i avhør av tvilsom karakter, men at man heller velger å ty til tortur, kan vi vel anta at et slikt "sannhetsserum" ikke eksisterer, eventuelt ikke gir resultater som er mer til å stole på enn informasjon man får ved hjelp av tortur.
Sist endret av Veggen; 21. august 2019 kl. 02:38.