View Single Post
Det foregår en forenkling av alt man gjør for tiden. Alt fra hurtigmat til hurtige løsninger og patenter, der målet er å få tiden til å gå fort når man skal gjøre ting som må gjøres, som husarbeid og matlaging. Hvorfor skal det være slik?

Hver gang man skrur på en radio, en TV eller leser en avis, så finner man annonser og reklamer som reklamerer for nye produkter som skal forenkle hverdagen din.
Først var det oppvaskbriketter (fordi det er så tungvint å faktisk helle litt pulver oppi oppvaskmaskinen) så kom det oppvaskbriketter som har plast rundt seg som man slipper å ta av! Det oppløser seg i vann! Og da sparte man altså 1 1/2 sekund på å slippe å ta av plasten. Slike patenter og ordninger er vi omringet av i dagens Norge. Er dette nødvendig?

Det er et kjent problem at stress er et større og større problem i Norge. Det fører til fedme, kviser, sykdommer og andre styggdommer i følge undersøkelser. Hvorfor stresser vi oss rundt? Personlig tror jeg det er jaget etter penger. Å jobbe mer, lykkes på jobben og gå opp i rang. Kapitalismen. MEN selvfølgelig er det flere faktorer som spiller inn, og her tror jeg denne forenklingen av Norge bidrar til mer stress.
Man stresser med å fullføre oppgaver i hjemmet, på jobben og på skolen, og da trenger man tid. Altså er jo oppvaskbriketter som man sparer noen sekunder på å bruke genialt! Da sparer man faktisk to sekunder, som kan brukes til annet arbeid!

Jeg spør meg selv; hvor blir det av det folkelige Norge, der stress er et relativt ukjent ord, og der jaget etter mer penger ikke fins? Hvorfor fins det ris som skal koke på to minutter? Kan vi ikke ta oss tid til å faktisk bruke tid på å lage mat? Kan man ikke ta seg tid til å gjøre ting ordentlig? Man får uansett aldri tid til å fullføre livet sitt. Det er hundrevis, kanskje tusenvis av ting man skal få gjort på en dag, og uansett hvor mye tid man har, så blir man aldri ferdig med alt arbeid.

Misforstå meg ikke. Man skal alltid gjøre noe spør du meg. Man skal alltid jobbe, og man skal alltid yte noe for samfunnet, men man skal også ta seg tid til å gjøre ting som folk flest gjør, nemlig vaske klær, lage mat og gjøre ditt og datt, det er viktig å gjøre slikt ordentlig, og for all del, vær effektiv, men må alt forenkles til det ikke er noe å gjøre igjen?
Dessuten er det sunnere å lage mat fra scratch. Maten man kjøper selv har man full kontroll på, den smaker bedre spør du meg, og jeg mener også at man får en god følelse inni seg av å ta seg god tid på hverdagslig arbeid. Og kjøper man hurtigmat, og hurtigløsninger, så støtter man bare de skitne metodene til produsentene. "Plast som løses opp i vann" - Selges for 20 kr mer.
For all del, forenkle hverdagen din ved å kjøpe produkter som sparer deg for tid, men tenk litt over hvor smart dette er. Mister du ikke litt av livskvaliteten, eller er livskvaliteten din å tjene opp mest mulig tid så du kan sitte i stolen din å svare på tråden min?

Og ikke misforstå meg. Det er lov å kjøpe en burger eller lage noe hurtigmat en gang i blant hvis man er på farten, men ikke fall i fella og forenkle hverdagen din til maksimum!

Innspill?