View Single Post
Det betyr vel røyke og pule, Håper du er sikker på hva resten av meldingene betyr siden du fremstiller det slik.

Jeg forstår veldig godt at du er bekymret, og det er utrolig bra at du bryr deg! Spesielt med en 17 åring i utlandet og lugubre meldinger.

Men det høres dessverre ut som du mangler forståelsen av hvordan det å snoke i meldinger og ringe politi på ditt eget barn kan føre h*n lenger fra deg og dypere inn i miljøet og rusbruken du frykter, noe jeg tror ingen egentlig ønsker. Håper virkelig du har prøvd alle andre alternativer før du gjorde dette.

Det er for øvrig ikke helt uvanlig at foreldre sjekker meldinger til barna, spesielt hvis det er grunn til å være bekymret, noe det var i dette tilfellet.
Vis hele sitatet...
Om det er vanlig eller uvanlig veit jeg ikke 100% sikkert, men det gjør det vel ikke så mye bedre for den som blir utsatt for det? Kanskje det stemmer, noe som evt høres ut som en helt forferdelig utvikling spør du meg. Jeg skjønner at du begynner å bli desperat, men veit du hvordan det føles at noen plutselig har vært på e-posten/telefon/facebook din og plutselig begynner å bruke slike opplysninger mot deg?

Jada, legger ikke lokk på at dette blir veldig subjektivt og spissa i en retning, men det er i et forsøk på å skape forståelse for hvor nedbrytende og tillitsbrytende overvåkning, og i værste fall fysisk forfølgelse kan være. Veit ikke om dere har planer om å forfølge h*n eller sperre h*n inne. Men politiet er allerede involvert, og hovedoppgaven deres er å håndheve loven, samle inn beviser slik at h*n kan straffeforfølges for bruk og besittelse(evt salg som du nevnte). Dette har allerede blitt prøvd, ganske mange år nå og vist seg å feile gjentatte ganger. Derfor har de satt igang rusreformen for å finne bedre løsninger på et ekstremt raskt voksende problem. De kommer ikke til å kjøre h*n hjem til dere og lenke h*n til soverommet og spørre foreldrene om de ønsker hjemmebehandling eller fellende dom. Jeg mener ikke at det ikke bør handles, men hva tror du kommer ut av kontakten med politiet? Mere paranoia, mere mistillit, mindre dialog, mere rus for å håndtere den store disconnecten som gradvis utvikler seg nå som katta likevel er ute av sekken, foreldra ikke er til å stole på, skole står på vent og politiet følger med. Misforstå meg rett, jeg sier ikke at h*n begynte å ruse seg fordi du snoka, men trygghet, tillit og aksept fra din side tror jeg er viktig. Ikke se på dette som noe h*n gjør mot deg, dette er noe h*n gjør mot seg selv uansett hvor vondt det er. H*n kan mest sannsynlig få tak i de samme illegale substansene du frykter uavhengig av hvilket land h*n blir slept til.

Vi lever allerede i et samfunn med mye overvåkning i utgangspunktet. Man kan knapt bevege seg uten å bli filmet, selv om dette sjeldent blir tatt i bruk med mindre det har foregått kriminalitet eller ulykker som f.eks kollisjoner, tyveri, drap og voldtekt. Både rus, overvåkning og tillitsproblemer kan være med på å fremprovosere paranoia og angst. Dette kan bryte selv den største og sterkeste personen ned i årevis fremover. kanskje bare noen år, kanskje til h*n er 40-50 og i værste fall resten av livet... Det kan være farligere enn du tror å overkjøre privatlivet til de som er nær deg fordi du hadde en mistanke.

Skjønner at situasjonen er utrolig vanskelig, og at det er en grunn til at du startet å bekymre deg. Men det er akkurat nå godhet og omsorg er viktigere enn noen sinne. Om det f.eks er noen psykisk bakenforliggende årsak som ble nevnt tidligere, eller om det bare er ræva miljø h*n må ut av, er h*n avhengig av å stole på deg for å velge det vekk, eller for å åpne seg om det.