View Single Post
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Jeg vet at det er dårlig stil å linke frem til lange youtube-videoer, men kan du fortelle meg hvordan denne videoen ikke fremmer en politisk eller ideologisk agenda?https://www.youtube.com/watch?v=wLoG9zBvvLQ Han snakker om postmodernisme og marxisme som en eller annen ond entitet som skal knuse den vestlige sivillisajon. Om du forteller meg at dette ikke har implikasjoner politisk, så er det ikke vits i å fortsette diskusjonen. Prøv også å forklare meg hvordan dette kun er grunnet sannheter fra psykologien.

Kombinerer man dette med det faktum at fyren skriver selvhjelpsbøker og tjener shitloads med cash for å reise rundt og ha forelesninger om hva søren han ønsker, er det svært lite som virker som seriøs forskning.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi snakket litt forbi hverandre her.
På hvilken måte er marixsme ikke svært langt ute på det politiske spektrumet? Om en norsk professor kritiserer nasjonalsosialismen er ikke dette å ha et sterkt politisk budskap eller agenda, det er en naturlig konsekvens av å ikke være nasjonalsosialist, uavhengig av hvor en befinner seg på spektrumet.

Hva er gale med å holde forelesninger og å skrive selvhjelpsbøker uansett? Selvhjelpsbøker forbedrer menneskers liv. Er det noe du vurderer som negativt?


Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første. Nei, Peterson legg ikkje seg ut med folk som er svært langt ute på det politiske spekteret. Han legg seg ut med alt som ikkje er kritsenkonservativt, og aller helst identitært. I norsk skala vil det omfatta ca. alt til midt inne i FRP, på det polititiske spekteret.

For det andre handlar ikkje politikk utelukkande om vitskap. Du kan basere politikk på kunnskap, men det er meir enn det. Det handlar m.a. om korleis ein vil prioritere, og kva retning samfunnet skal ta. Det kan ikkje vitenskapen gi gode svar på.
Vis hele sitatet...
Dette er det ingen som har påstått heller. Om de vitenskapelige argumentene blir totalt fjernet fra den politiske diskusjonen slik de har blitt i sakene hvor Peterson taler høyt, vil dette selvfølgelig ha store konsekvenser.
For eksempel er det han sier her: https://www.youtube.com/watch?v=aINDG7AI-4o helt sentralt for vurdering av det politiske spørsmålet om hvorfor kjønnene tjener ulikt. Dette har det vært tiet om, hvor Peterson fremleggger vitenskapen bak årsakene. Dette er essensielt for å forstå hele det politiske spørsmålet, og alle argumenter om emnet bør ses i lys av disse årsakene.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare har Peterson ein viss historikk med å m.a. grovt forvrenge det han kritiserer, noko som plasserer han greit inne i leiren for dei som ikkje nødvendigvis legg fakta til grunn for sine påstander, men heller former politikken ut frå sitt eige verdssyn...

Forøvrig ser det ut til at du har eit nær religiøst forhold til Peterson. Forsvaret ditt ser direkte komisk ut frå utsida. Eg bryr meg ikkje med Peterson, men menigheta han har er smått problematisk.
Vis hele sitatet...
Du er så latterlig biasert i kildene dine og påstandene dine at det er nesten tåpelig. Det virker som om dere har satt han i en bås på høyresiden på bakgrunn av hans kritikk av marxisme, som i kombinasjon av deres mangelfulle kunnskap om han gjør at dere ikke forstår hvor nøytral han i utgangspunktet er politisk.

Jeg er fortsatt helt med på at det er kritikkverdige elementer i enkelte påstander av Peterson, men du tilegner han et så lite reflektert og nøytralt syn at det blir vanskelig å ta det du sier seriøst.