View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det Peterson driv med er pseudovitenskap.
Vis hele sitatet...

Han sier kun at de er like i delen som omhandler serotonin for å få fram at en neurotransmitter i hjernen som påvirkes av sosial status er så vitalt at det til og med deles med hummer.
Selv psykologistudent og finner ikke dette rart i det heletatt. Om han så har tatt feil på årstall de ble splittet under revolusjon så synes jeg ikke det er så ille ettersom dette er utenfor hans område av ekspertise.

Vi må huske her at dette en mann med mange hundre timer med snakking på ulike medier. Det at det ikke er funnet mer kontroverser, er for meg helt forbausende og nærmest et mirakel. Det øker Pettersons troverdighet.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Han framstiller seg som vitenskapsmann, men er rimeleg ignorant.
Vis hele sitatet...

Han ER en vitenskapsmann. Og han er en forbanna god en https://scholar.google.no/citations?...AJ&hl=en&oi=ao

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er omfattande døme på at han driv med cherrypicking, feil framstilling av fakta, og å ta ting totalt ut av samanheng.
Vis hele sitatet...
Vi må skille her litt mellom han som en psykologiprofessor og han som person med egne meninger og verdier.
På det rent faglige er det vanskelig og ta han, men hans personlighet som for eksempel ta hypotetisk ta meninger til det mest ekstreme utfallene forså diskutere dem, kan jeg forstå om folk føler ting blir satt ut av sammenheng.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kort sagt er han ein variant av amerikanske self-help gurus. Det er ein gjeng som stortsett tenar pengar på å pushe svada.
Vis hele sitatet...
Det er han også, men det er ikke svada. Dette er en person som er professor i personlighets psykologi og har også jobbet flere år som klinisk psykolog.

Det at en sånn person lager en selvhjelps bok er intet annet en, enn gave til verden. Mange har fått god hjelp av boken hans. ikke lest selv, fordi jeg føler jeg egentlig har grei oversikt på hva som står.
Sist endret av DrPerception; 23. april 2019 kl. 13:41.