View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vel Finland har et minst like aktivt skimiljø som vi har i Norge. De har like lange vintre og like gode treningsforhold. Og når Finlands beste skiløpere var dopet etter alle kunstens regler så klarte altså norske skiløpere likevel å slå finlenderne. Og det sier du kommer av at de norske utøverne har et bedre miljø? Eller et helt unikt støtteapparat?

Jeg undres, var virkelig Bjørn Dæhli så skrekkelig god på ski, eller var han bare best på kjemi?
Vis hele sitatet...
Å komme med slike uttalelser er bare for dumt, ettersom nordmenn, finner, russere, tyskere osv trener på forskjellige måter. Russerne trente etter antall kilometer før, nå har de gått over til timer. Det er så utrolig mange faktorer som spiller inn, hvordan de trener, hvor gode smørere de har, hvor mye de oppholder seg i høyden, hvor mye de hviler, hvor mye de spiser, teknikk og gener. Marit Bjørgen har trent jevnt og bra i mange år, samt at hun har en rå styrke noe som gjør hun til verdens beste kvinnelige skiløper. Musklene hennes er ikke fra dop, men fra hard trening. Jeg kjenner personer som er på langrennslandslaget, og jeg vet at de har trent, og de har vært både på bunnen og toppen.

Etter det jeg oppfatter så er toppidrett innen langrenn er ren sport, ettersom det er svært lav toleranse for doping i kretsene. Jeg kan jo selvsagt ikke garantere dette, men hvis de hadde dopet seg så hadde de vært tatt tidligere. Det var en estisk langrennsstjerne som ble tatt nå for doping, men det er ingen som vet om han har dopet seg gjennom hele karrieren, men han ble tatt. Jeg vet selv hvor mye jobb og rutiner som må til for å bli best, og jeg vet at langrennsutøverne som er på landslaget gjør denne jobben, og har disse rutinene.

Bjørn Dæhlie var heller ikke skrekkelig god på ski, han var en utøver som trente hardt og mye, og jobbet hardt for å bli så god som han ble. Det samme er det med Northug, Bjørgen, Johaug og andre løpere som presterer. Når du finner kombinasjonen av nok trening, nok hardtrening, nok hvile, nok mat og finner en teknikk som passer deg så er det ikke umulig å bli god eller best på ski. Northug hviler og sover mesteparten av dagen, og det fungerer utmerket for han.