View Single Post
Trådstarter
4
Fant en fin artikkel om transistorer her på formumet, så nå har jeg designet en løsning som jeg tror skal være OK:

Kobler en potentiometer på 100KOmh mellom solpanelet og jord, og kobler potentiometerets "midtpunkt" til gate på en mosfet.

setter så source-drain på mosfet inn i forbrukskursen min som en bryter.

Da skal jeg kunne regulere med potentiometeret hvor stor andel av solstrømpanelets spenning jeg får over gate-drain på mosfeten, med et ubetydelig strømtap over potentiometeret. Jeg har bestilt en mosfet som var nevnt i artikkelen (IRF3205) som trigger på ca 4V. Planen er å vente på en dag med passe sol og justere potentiometeret sånn at vifta slår inn.

Overvåking av værforholdene er det jo solcellepanelet selv som sørger for - det gir 0V på natten og 14,4 V ved full sol, så jeg trenger bare noe som slår inn vifta når spenningen går over et visst nivå.

Hvis jeg har skjønt virkemåten på en mosfet, burde den da "alltid" slå inn på samme spenning over solcellepanelet, og strømmen i forbrukskretsen vil variere fint og lineært i et lite spenningsområde.

Tipper det ikke er kritisk om vifta slår inn på 13.2 eller på 13.7 volt eller noe, når det først kommer bra sol stiger spenningen ganske bra, så jeg tror ikke jeg trenger noe hysterese-effekt for å få dette til. Når panelet er på 75W og vifta er på 5W burde det vel ikke bli noe spenningsfall å snakke om når vifta kobler inn heller. (Har jo et batteri på 290Ah inne i kretsen her som vel virker som en buffer)

Det jeg håper er at spenningsvariasjonen på gaten jeg får ved å kun bruke et potentiometer er stor nok til å bevege seg over triggeområdet på mosfeten - evt. må jeg vel til med en ekstra forsterkning et sted.

Er jeg helt på jordet her eller kan dette funke greit?